Spørgsmål:
Hvis man har været sammen med en person som før/under sex gav tegn til at det var okay, er det så voldtægt hvis vedkommende bagefter har fortrudt det? Hvad siger loven om dette?

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål!
Rent juridisk, er det ikke voldtægt. Nu er det naturligvis ikke et spørgsmål der er nemt at besvare, og vi kan ikke vide hvorvidt du tænker på en konkret situation, eller blot "generelt." For der er jo altid to sider af en sag. Alle mennesker kan opleve at have haft sex, som de af den ene eller anden grund fortryder. Måske går det først op for en efterfølgende, at man overskred sin egen grænse, og havde noget sex, som man egentlig ikke var klar til, eller inderst inde ikke havde lyst til. Måske har man set noget de gør i en pornofilm, og tror derfor at man er nødt til at gøre det samme for at tilfredsstille sin partner, selvom man egentlig ikke kan lide det, eller har lyst til det. Det er vigtigt at understrege, at selvom det skulle være tilfældet at man ikke kan give partneren skylden, så har man ALTID lov til at føle som man gør, og man har også ALTID ret til at få hjælp, eller tale med nogen om det, hvis man har haft en seksuel oplevelse der har været svær eller grænseoverskridende, selvom man (uden tvang, gaslightning, pres eller manipulation osv) gik med til det.
Vi håber at svaret giver mening, og ellers er du meget velkommen til at henvende dig igen. Du kan også ringe eller chatte direkte med en af vores rådgivere på alle hverdage ml. 15-19. Telefonnummer: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien