Spørgsmål:
Hej. Mine forældre blev skilt da jeg var 16 og siden da er mig og min far flyttet til Gladsaxe. Jeg ser af og til min mor i Skagen men er mest sammen med min far. Hverken mig eller min far er store i dating scenen og holder os mest for os selv. Jeg har dog bemærket her for nyligt at min far er begyndt at kigge på mig på en helt anderledes måde end før. Det føltes lidt seksuelt og han er også begyndt at blive lidt mere fysisk (holde mig om hofterne, kysse mig på kinnerne). Det føltes meget forkert men jeg tør ikke sige fra eller skælde ham ud for det. Jeg vil bare heller ikke have at det når at udvikle sig til noget vildere. (Jeg er straight). Har overvejet at flytte hjem til min mor eller bare flytte ud. Er bange for at han snart træder langt over grænsen og laver overgreb på mig. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Det lyder meget ubehageligt at være i. Det er ikke i orden, at din far overtræder dine grænser på den måde. Det er altid helt okay at sige fra, når nogen overtræder ens grænser – selvom det kan være svært. Hvis du føler, det er forkert, er det ikke en overreaktion. Det kan være rigtig svært at sige fra, især når det er over for sin far i sådan en situation.
Når du har det som du har det, er det meget vigtigt, at din far ved, at det ikke er okay. Hvis du synes, det er ekstra svært i situationen, når han gør noget, kan du prøve at snakke med ham på et andet tidspunkt. Det er nogle gange nemmere, at forberede sig godt på sådan en samtale, så du ved, hvad du vil sige til ham. Det er helt forståeligt hvis du er chokeret, og har svært ved at reagere i situationen.
Hvis det udvikler sig til mere end kram og kys på kinderne – for eksempel berøringer omkring kønsorganerne, endetarm eller andre berøringer af seksuel karakterer er det meget ulovligt. I det tilfælde er det vigtigt, at du siger fra og snakker med nogen om det. Det kunne for eksempel være din mor. Hvis situationen eskalerer, har du eller den du fortæller det til også mulighed for at kontakte politiet.
Vi kan godt forstå, at du overvejer at flytte hjem til din mor eller et andet sted, men det er ikke dig der gør noget galt. Det er vigtigt at du ved det – også selv hvis du vælger at flytte hjemmefra.
Så for at opsummere.
Du har ikke gjort noget galt.
Det kan være en god ide at planlægge det, når du siger fra over for ham, så du ved, hvad og hvornår du vil sige det.
Hvis det udvikler sig, skal du sige det til nogen, så du eller de kan kontakte politiet.
Det er okay, at det er svært at snakke om. Det er en meget svær situation du står i.
Du er også meget velkommen til at skrive i chatten eller ringe til os, så vi kan høre lidt mere om din situation, og på den måde kan vi rådgive dig bedre. Nummeret er 70 20 22 66, alle hverdage mellem 15.00-19.00.
Med venlig hilsen Sexlinien.
XX 21