Spørgsmål:
Hej, Jeg er længe blevet chikaneret af min ex kæreste. Med trusler og hvor han er dukket op ude foran min klinik og kastet sten på ruden imens jeg sad med kunder. Jeg er så lige blevet gjort opmærksom på at han har et sextape af mig, som han viser og sender til folk. Videoen er taget uden mit samtykke og har ikke vidst den eksisterede, før jeg blev gjort opmærksom på det for 2 uger siden. Jeg har siden da tænkt meget over hvad man gør i sådan en situation. Jeg har tidligere været hos politiet og meldt ham for stalking, men de ville ikke gøre yderligere ved det når der ikke var direkte beviser for trusler på livet. Hvad gør man i sådan en situation? Har i et råd til hvad jeg kan gøre, for føler mig så magtesløs..

Svar:
Hej og tak for din henvendelse.
Vi kan virkelig godt forstå, hvis du føler dig magtesløs og har brug for råd til at får standset chikanen; vi vil gerne forsøge at hjælpe dig i den rigtige retning.
Du er desværre ikke den eneste, der oplever at politiet ikke tager deres stalking-sag op. Men hvis det fortsætter i en længere periode, som du har beskrevet, hvor din ekskæreste møder op med truende adfærd på dit arbejde, forventer vi, at politiet til sidst vil tage sagen alvorligt og handle på det. Det er vigtigt, at du samler beviser på stalkingen, så du har noget konkret at vise til myndighederne. Det kan være at gemme SMSer og evt. tage billeder eller videoer af, at han møder op på dit arbejde - hvis du kan komme til at gøre det, og det er sikkert for dig at gøre. Selvom om det, at han kaster sten på ruden ved dit arbejde måske ikke er direkte beviser for trusler på livet, så styrker det alligevel din sag, jo mere du kan bevise omkring hans grænseoverskridende adfærd over for dig.
Det er på ingen måde i orden, at din ekskæreste viser og sender et sextape af dig til andre mennesker, som han har taget af dig, uden du vidste eller gav lov til det. Dels er det helt forkert at gøre, men det er også helt ulovligt, og kan straffes med fængsel (de paragraffer, som man ville dømme efter i dit tilfælde er §264a og §264d). Vi kan godt forstå, hvis det føles svært at tage kontakt til politiet, når du allerede har haft én ubehagelig oplevelse med at række ud til dem efter hjælp. Videodeling uden samtykke er dog en anden og måske lidt mere håndgribelig forbrydelse end stalking af den slags, som du bliver udsat for. Vi håber og tror derfor, at din sag vil blive taget alvorligt, og at politiet vil hjælpe dig med at få stoppet din ekskæreste i at dele og vise videoen af dig.
Uanset om du vælger at tage kontakt til politiet igen, håber vi, at du taler med nogen, som du er tæt på omkring de ubehagelige oplevelser med din eks. Selvom dine nærmeste ikke kan få problemerne til at gå væk, kan det at tale om tingene alligevel have en aflastende og beroligende effekt. Derfor er det vigtigt, at fortælle om oplevelserne til personer, man er tæt på. Også selvom det ikke umiddelbart løser noget. Både stalking og videodelingen kan give stærke følelser af kontroltab og af at få sine grænser overskredet. Derfor er det vigtigt at række ud og søge støtte hos menneskene i ens liv - så man ikke føler sig lige så alene med de følelser. Udover dine egne nærmeste kan det også være en mulighed for dig, at opsøge hjælp hos rådgivningslinien StopChikane. De kan både rådgive om de konkrete ting i forhold til politianmeldelse, IT-rådgivning og lovgivning- men de er også erfarne med at give omsorg og støtte til personer, som er bliver udsat for digitale krænkelser. Du kan tilgå deres hjemmeside her.
Hvis du har brug for uddybning af svaret her - eller bare gerne vil stille flere spørgsmål - er du selvfølgelig også velkommen til at ringe til os på 70 20 22 66 eller skrive på chat alle hverdage mellem kl. 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140