Spørgsmål:
Hejsa! Jeg har på den seneste tid med nogle måneders mellemrum oplevet en kløen i mit underliv der har været vedvarende i omkring en til halvanden uge. Det har medført at jeg er blevet både øm og hævet, men også mere udflåd. Det lugter ikke rigtigt, men generer mig utroligt meget, og jeg kan simpelhent ikke finde ud af hvad jeg skal gøre. Som sagt er det sket et par gange nu, og hver gang det endelig går væk, kommer det tilbage igen omkring en måned efter. Jeg har prøvet at researche lidt, men der kommer ikke rigtigt noget frem jeg kan bruge, og håber derfor I kan hjælpe mig! Venlige hilsner

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Det kan være så generende og frustrerende at gå rundt med et irriteret og kløende underliv. Heldigvis kan der som regel nemt gøres noget ved det! Vi kan ikke diagnosticere dig her på brevkassen, det er kun en læge der kan gøre det, men meget kunne tyde på at du har fået dig en omgang skedesvamp. Det er ganske harmløst, men virkelig irriterende. Det forsvinder sjældent af sig selv, men man kan købe en kur på apoteket i håndkøb. Den kan du starte med at prøve, og se om det tager symptomerne. Kuren hedder Canesten, og vi kan garantere dig for at de sælger rigtig mange af dem på apoteket, da næsten alle kvinder får skedesvamp på et tidspunkt i deres liv. Hvis Canesten ikke virker, så er det en god idé at tage et smut til lægen, for så kan det være det er noget andet, eller at der skal noget lidt stærkere til at slå svampen ned. Hvis du har haft ubeskyttet sex, og er i tvivl om du kan have fået en sexsygdom, så er det også en god idé at blive testet.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores nummer er 70 20 22 66.
De bedste hilsener Sexlinien