Spørgsmål:
Jeg har en stor interesse for sex men jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det så jeg ikke kommer ud i problemer med kvinder

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Der er rigtig mange som skriver til Sexlinien med et ønske om mere sex. Der er mange måder at opnå sex med andre. Det kræver at man har god kontakt med et andet menneske og et godt råd er at søge fællesskaber, hvor du kan møde nye mennesker. Jo flere mennesker man kender, jo større er sandsynligheden for, at man kan opleve tiltrækning med en anden.
Vi bliver lidt i tvivl om, hvad du mener, om at komme ud i problemer med kvinder. Når man har en nær relation til en anden, kan man risikere at såre den andens følelser eller selv at blive såret. Man har ansvar i alle sine relationer for at passe godt på andres følelser. Hvis man er ærlig om sine intentioner, følelser og behov er det med til at skabe en tryg relation til en anden.
I forhold til samtykke, er det vigtigt at være opmærksom på den andens signaler. Samtykke kan gives på mange måder; igennem kropssprog, lyde og øjenkontakt og er du den mindste smule i tvivl, kan du altid spørge den du er sammen med, om de har lyst. Du skal også selv være opmærksom på at vise, at du har lyst for på den måde selv give samtykke.
Det er en god idé at tale med en ven om dit ønske om sex. Både fordi dine venner måske har nogle gode råd til sex og dating, men også fordi det er rart at få støtte af en ven, når man skal håndtere noget svært. Det kunne måske også være en hjælp for dig, hvis du ringer herind og får en personlig snak med en rådgiver om sex og om at møde kvinder.
Vi håber meget at dette svar kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage fra 15.00 – 19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien