Spørgsmål:
Hej, Jeg har herpes genetalis og har svært ved at gøre mig klog på, hvordan jeg skal forholde mig til det. Hvor smitsom er det, hvis jeg har ubeskyttet sex med nogen uden at have udbrud? Nogle steder står der, at det er meget smitsomt, hvis man har hyppige udbrud, hvilket jeg vil mene, at jeg har (ca. hver 3. måned). Andre steder står der, at det nærmest ikke smitter, hvis det ikke er i udbrud. Håber I kan give mig svar på mine spørgsmål.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Godt at du skriver her ind: Du er bestemt ikke den eneste, der har svært ved at blive klog på, hvordan det lige er, man skal forholde sig, når man er smittet med herpes på kønsdelene (herpes genitalis).
Hovedreglen er, at man faktisk kan have sex fuldstændig som om, at man ikke var smittet – så længe man ikke har udbrud eller skal lige til at have det. Risikoen for smitte med herpesvirus er meget, meget lille, når virus ikke er aktivt, og derfor lyder anbefalingen, at man ikke behøver at tænke over det, når bare der ikke er et udbrud eller er ét på vej. Du kender sikkert den prikkende/stikkende/ømme fornemmelse af, at der skal til at komme et herpesudbrud – det er dén følelse vi mener, når vi skriver at der er et udbrud på vej. Når man mærker den følelse, skal man også lade være med at have sex. Desuden skal man helst vente mindst et par dage fra at udbruddet er væk, til at man igen har sex. Men hvis man tager de forholdsregler kan man ellers have sex som om, man ikke var blevet smittet.
Man skal også være opmærksom på, at kondom og slikkelap ikke giver god beskyttelse mod herpes, hvis der er et aktivt udbrud. Derfor anbefaler vi, at man lader være med at have sex under og op til et udbrud. Man kan dog godt have sex på måder, som ikke involverer det område, hvor der er udbrud. For eksempel kan man godt give et blowjob eller kysse og røre ved hinanden uden på tøjet. Men det er altså vigtigt, at man ikke rør ved sit underliv undervejs, for virus kan godt sidde på fingrene og så bagefter smitte, når man rør ved en anden persons underliv eller læber.
Til slut vil vi lige nævne – i tilfælde af at du ikke allerede ved det – at herpes genitalis faktisk er en ret almindelig sygdom. Ca. hver femte voksne dansker har virussen, så du er ikke alene med at have den! Dette skriver vi kun fordi vi ved, at mange kan føle sig forkerte og ’unormale,’ over at være smittet med herpes genitalis – men det er man ikke. Og man kan sagtens have et godt og dejligt sexliv, selvom man er smittet. Det kan selvfølgelig blive generende, hvis man har rigtig hyppige udbrud, men dér kan det være en mulighed at tage til lægen. Hun eller han vil nemlig kunne udskrive medicin, som kan være med til at forebygge udbruddene, sådan at de vil blive kortere og mindre generende.
Vi håber at det har været svar på dit spørgsmål! Ellers må du hellere end gerne skrive til os for opklaring eller uddybning på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140