Spørgsmål:
Bange for mit underliv? Hej sexlinien jeg er en pige på 15 år og er nærmest skræmt for mit eget underliv. Jeg har haft en laaaang historie med menstruationssmerter og har været på p piller siden jeg gik i 7 klasse og var 13 år. Det jeg mener med at være bange for mit underliv er at jeg er helt vildt bange for alt fra gynækologer til at skulle have sex med en på et tidspunkt og jeg er skrækslagen for at bruge en tampon og at skulle have lagt en spiral op. Jeg har været til gynækolog en enkelt gang da mig og min mor aftalte det med min læge. Men da jeg så skulle til gynækolog havde jeg det egentlig okay, indtil at jeg skulle ligge i briksen med mine ben spredte, så gynækologen kunne se ALT hvilket fik mig til at græde rigtig meget så det endte med at hun scannede mig på maven og fandt en cyste derfor har jeg haft et helt vildt træls oplevelse med det at være hos en gynækolog og der fik jeg jo ikke engang lavet undersøgelsen . Derefter blev jeg henvist til Skejby hospital og fik cysten opereret væk hvilket jeg selvfølgelig også var mega bange for dengang. (Jeg gik i 8 klasse) men efter havde jeg det okay og det gik jo godt, men jeg var jo bedøvet og i narkose så kunne ikke mærke hvad der skete. Jeg skal have en spiral her om 2 uger grundet p piller ikke virker for mig på smerter. Jeg er ikke spor bange for at få sat den op da jeg har fået lov til at få den i narkose da det er en del af behandling af endometriose som jeg fik afvide jeg havde efter operationen. Men det jeg tænker på er om fem år (der er jeg 20 år gammel) og skal have skiftet den og sat en ny op men lige nu kan jeg ikke klare tanken om at noget skal op i mit underliv imens jeg mærker det som fx sex, tampon eller spiral men hvis jeg skal i narkose som 20 årig fordi jeg skal have en spiral er det mega pinligt efter min mening. Min mor og mine læger siger at til den tid ville jeg have ændret mig og har måske haft sex og været hos gynækolog og kan sagtens klarer det til den tid. Men hvad hvis jeg ikke kan. Lige nu skal jeg ihvertfald slet ikke bede om at komme til gynækolog igen da min første oplevelse var så slem og jeg overhovedet ikke følte mig specielt tryg. Tanken om at skulle have noget op i mig er virkelig virkelig ubehagelig og ingen forstår mig da alle mine veninder bruger tampon og er generalt også åbne for at snakke omkring onani og hvordan de gir sig selv finger og det kan jeg slet ikke finde ud af at gøre ved mig selv fordi jeg synes det gør ondt at gøre det indeni. Jeg tænker meget hvad der kan skyldes den her “angst” hvis man kan kalde det det. Jeg har haft en kæreste som gav mig finger Aller første gang vi var hjemme hos ham. hvilket jeg virkelig gerne ville have ventet med (altså finger), men viste ikke hvordan jeg skulle sige det til ham og det gjorde mega ondt og han tryggede kun udenpå min skede og ikke indeni. Synes selv det var så pinligt at jeg ikke lod ham gøre det inden i hvis det giver mening. (Det var før jeg skulle se en gynækolog) Håber i kan forstå mit dilemma og håber i ville hjælpe. Det fylder alt for mig i min hverdag især her op til oplægning af spiral og det med om jeg kan gøre det uden narkose når jeg er 20 år gammel. Får jeg nogensinde sex med en hvis jeg er så bange for det? Og er jeg den eneste pige på min alder der har det sådan her fordi det føles virkelig sådan. Kærlig hilsen Ida på 15 år??

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Vi vil først virkelig gerne anerkende dig for at skrive herind. Det er virkelig sejt af dig at række ud, og dele dine ubehagelige oplevelser, og tro os, du er ikke alene om at have det som du har det. Det kan være rigtig svært at være 15 år, og allerede have været igennem det som du har, mens man måske hører på ens veninder der både taler om sex og tamponer.
Man kan sige at vi mennesker jo som regel lærer gennem erfaringer - gode erfaringer og dårlige, og har man haft en rigtig dårlig erfaring med noget bestemt, er det ikke altid lige let ikke at den dårlige erfaring ikke kommer til at påvirke ens fremtidige oplevelser. Da du har en historik, hvor dit underliv primært har været forbundet med smerte, læger, operation og sygdom, så giver det rigtig god mening, at du får en masse bekymringer om fremtiden, og om du nogensinde vil få et godt forhold til dit underliv, og til sex. Først og fremmest skal du vide, at det uanset dårlige erfaringer eller ej, er meget almindeligt at man som 15-årig, slet ikke er nået dertil hvor man har lyst til at få noget ind i skeden - og det er helt okay. Dine veninder kan måske ikke relatere til dig, hvis de ikke selv har oplevet hvad det vil sige at have rigtig kraftige menstruationssmerter - for den slags smerter er virkelig ikke for sjov, og kan virkelig påvirke ens liv rigtig meget. Det er godt at du nu får noget hjælp, så du forhåbentlig kan få et liv med langt mindre smerte.
Det kan være en meget grænseoverskridende oplevelse at være til gynækolog, og især når man ikke selv har det godt med sit eget underliv, det var godt at gynækologen i stedet kunne scanne dig gennem maven, så du ikke skulle igennem den gynækologiske undersøgelse. Det er nemlig vigtigt, når man er i stand til det, at lytte til ens krop og ens grænser.
Den angst du har, er baseret på den erfaring du indtil videre har samlet dig igennem dit 15 år lange liv. Derfor kan det være utrolig svært at forestille sig, at det kommer til at ændre sig. Det kan i det hele taget været svært at forestille sig noget, som man ikke har været i nærheden af at opleve (i dette tilfælde at underlivet også forbindes med nydelse og gode ting), men som din mor og gynækologen siger, så kan rigtig meget nå at ændre sig på 5 år, selvom det for dig kan synes noget nær umuligt at forestille sig lige nu.
Hvis du kan, så prøv virkelig at give dig selv noget omsorg og forståelse for, hvorfor du ikke ”bare” lige kunne få finger af din daværende kæreste. Den slags kommer aldrig til at føles rart, hvis man hverken er klar eller har lyst. Der er altså intet mærkeligt ved, at det gjorde rigtig ondt, og slet ikke blev nogen rar oplevelse. Der er stort set ingen der synes det er rart at få noget op i skeden, hvis man ikke er tændt eller våd.
Du skal nok komme til at have sex en dag, hvis det er det du har lyst til. Der findes helt sikkert en sød person, der vil være forsigtig, og som kan respektere og rumme dine erfaringer med smerte. Desuden er sex også så meget andet end at pikken skal ind i skeden, som regel vil de fleste piger bedst kunne få orgasme og nydelse, ved at blive rørt eller slikket omkring kønslæberne og klitoris (du kan læse mere om underlivet på dette link: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/fissen). Hvis nu det skulle ske, at du står som 20-årig og ønsker fuld narkose inden spiraloplægning, så skal du vide, at det ikke er spor pinligt. Læger og sygeplejersker har set ALT. De har haft kæmpe store rockermænd inde, der græder over at skulle have taget en blodprøve. De har skulle trøste 50-årige voksne kvinder, der har været skræmt fra vid og sans over at skulle i en scanner osv. osv. Det er langt fra ualmindeligt at mange mennesker er bange for indgreb og undersøgelser. Du har været igennem en masse smerter, så det er helt forståeligt og helt normalt at det ikke bare er en ”lille ting” for dig at få lagt spiral, eller at forestille et fremtidigt sexliv, men der er masser af håb forude. Måske kan du prøve at lære dit eget underliv lidt bedre at kende? Måske kigge på dig selv i et spejl, og se hvordan du ser ud dernede, og undersøge dig selv lidt nærmere. Det er helt forståeligt at alt det med sex, tamponer, onani osv. er svært for dig, med al den smerte som du har følt i dit underliv. Vi har herinde også før fået henvendelser fra andre unge piger og kvinder, der i høj grad forbinder deres eget underliv med smerte. Når du en dag står og måske vil være seksuel aktiv, skal du vide at der altid er hjælp at hente, hvis du oplever at du ikke kan have den sex du har lyst til. Man kan blive henvist til sexologisk klinik, og få god og professionel hjælp, men lige nu er du 15 år, og får forhåbentlig snart noget lindring fra dine smerter, når du får din spiral.
Vi ønsker dig alt det bedste! Husk du er meget velkommen til at skrive til brevkassen igen, eller du kan ringe eller chatte direkte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19, på telefonnummer: 70 20 22 66.
De bedste hilsener Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år