Spørgsmål:
Mig pige 14 og min kæreste dreng 12 har været kærester i et år nu og vi kunne godt tænke os at have sex sammen men ved ikke om det er forkert når jeg er 2 år ældre end ham

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Du skriver, at du ikke ved, om det er forkert at have sex med din kæreste, når du er 2 år ældre end ham. Om det er forkert, er for os svært at afgøre – det er i hvert fald ikke ulovligt. Du kan læse mere om den seksuelle lavalder her.
Til gengæld kan I stille jer selv spørgsmålet, om det er en god idé. Vi vil gerne hjælpe dig/jer med at finde ud af, om det er noget, I har lyst til. Aldersforskellen på jer kan muligvis betyde, at du måske er mere moden og klar end ham, så det er en god idé at have en åben snak omkring det – hvad I gerne vil, hvad I forventer, hvad I har lyst til og så videre. En anden ting er, at I begge er meget unge. Har I nogen erfaring med at være intime endnu, dvs. at f.eks. kysse, røre ved kroppe, enten jer selv eller andres?
Sex og intimitet er mange ting - Et godt sted at starte er at røre ved hinandens kroppe med tøj på. Det er en god måde at lære hinandens kroppe bedre at kende og blive trygge ved hinanden. I kan altid prøve at udforske hinandens kroppe mere og mærke, hvordan det føles. Du kan måske prøve at røre ved forskellige dele af hans krop og mærke i maven, hvordan det føles, og om du vil fortsætte. Du kan også give ham lov til at røre ved dig, og mærke hvordan det føles. I kan også prøve at kysse hinanden. Du kan læse mere om den første gang her og overvejelser omkring skal/skal ikke her.
En god øvelse vil også være at røre ved hinanden, holde en pause og mærke og tale om hvordan I har det. På den måde kan du/I afprøve de forskellige grænser. Husk at I altid kan stoppe, hvad I har gang i, og tag det i jeres tempo. Det kan tage noget tid, før man føler sig klar til at tage sit tøj af eller klar til at have sex.
Vi håber, at du/I kan bruge svaret. Du er velkommen til at skrive eller ringe ind, hvis du har flere spørgsmål eller har brug for en uddybning. Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Med venlig hilsen,
Sexlinien xx139