Spørgsmål:
Jeg ser porno og jeg kan sgu ikke lade være. Jeg syntes ikke der er noget galt i at se porno men er jo kun 13 år gammel. Mine forældre siger at det ok at se kigge på damer men at jeg ikke må se porno. Jeg prøver at lade være men jeg kan faktisk ikke rigtig. Jeg føler også lidt at jeg har prøvet alt. Jeg har prøvet at kigge på internettet efter hjælp men det eneste jeg kan finde er alt sammen sådan noget med at spise sundt og træne og meditere og så burde det hjælpe. Det har jeg også prøvet men jeg føler ikke rigtig at det virker, for jeg er jo kun et barn, jeg gider ikke bruge min tid på alt det dér jeg vil meget hellere være sammen med mine venner. Jeg har også sagt det til min far. Første gang jeg fortalte ham om det tror jeg at han glemte det eller havde misforstået mig så han hjalp ikke rigtig lige dér. Så sagde jeg det til ham igen efter et par måneder. Nu siger ham og min mor at jeg skal ligge min telefon fra mig og lade være med at være på sociale medier hele tiden. Så det lader jeg også være med for så vit muligt men jeg kan stadig ikke helt lade være med det der porno.

Svar:
Kære dig.
Som du selv skriver, så er der ikke noget galt i at se porno. Mange ser det for at få stillet sin nysgerrighed, for inspiration, eller for at få stillet lysten. Og det er helt normalt – også selvom du er 13 år. Det er forskelligt hvornår ens lyst melder sig, nogle mærker den tidligere end dig, andre senere.
Det er dog vigtigt at huske at porno er fiktion, og altså ikke identisk med virkeligheden. Det handler både om pornoskuespillernes udseende og måden de har sex på. Man ser for eksempel ikke, hvor mange klip og optagelser der er lavet forud for filmen, eller hvor mange pauser der er holdt undervejs. Der er flere filmiske virkemidler der bliver gjort, for at det skal se ud på en bestemt måde.
Så længe man kan skelne film fra virkelighed, er der ikke noget i vejen med det. Det er helt normalt at være draget og nysgerrig på porno.
Mange forældre kan som dine komme til at reagere med restriktioner. Det kan måske være fordi de enten ikke selv er helt trygge i at snakke med dig om din seksualitet (desværre – for det er super fedt og super modigt du er gået til dem med dine bekymringer..), eller fordi de er bange for at pornoen vil ”skade” dig, og give dig et forringet billede af hvad sex er.
Ud fra det du beskriver lyder det til du har et helt normalt forhold og forbrug af porno. Når man snakker om pornoafhængighed, handler det i højere grad om at man ser det så mange timer om dagen, at det har betydning for ens sociale liv eller arbejdsliv. At du ser porno en gang i mellem, eller for eksempel inden du skal sove, er helt normalt.
Vi håber, at du fik svar på dit spørgsmål. Du er velkommen til at kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19.
Mange hilsner fra Sexlinien, xx136