Spørgsmål:
Jeg har en veninde der for nogle måneder siden fik en ny kæreste på 20 år og de gange jeg har mødt ham virker han sød og de virker også glade for hinanden. Vi taler sammen om alt. også drenge og sex. For nogen dage siden kom hun og fortalte hun havde prøvet at få en bukkake i et gangbang med 11 mænd. Jeg var nødt til at Google det for at finde ud af hvad en bukkake er. Jeg er helt chokket. hun er lige blevet 18 år og ved hun kun har været sammen med en anden fyr før hendes kæreste. Det er jo klamt og for sygt. Hun siger det er frivilligt, men tænker ikke det er normalt at ville det i vores alder at have gangbangs på den måde. De har gjort det nogle gange siger hun og hun har spurgt om jeg vil se en film de har optaget. Jeg er nysgerrig, men jeg er virkelig i tvivl om hvordan jeg vil reagere på at se min veninde have sex med 11 fyre på den måde, så er ret meget i tvivl om det er en god ide at se? Samtidig er jeg virklig så bekymret for hende. Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest lyder det som om, at du og din veninde har et rart og trygt venskab, hvor I kan betro jer til hinanden om mange ting. Det lyder rigtig dejligt!
Du skriver, at det for dig at se er klamt og sygt at have sex som din veninde har haft med sin kæreste og andre mænd. Hvad folk tænder på og hvordan man gerne vil have sex er meget forskelligt fra person til person. Ud fra din beskrivelse kan det lyde som, at de måske har afprøvet en fetish eller at din veninde er ved at udforske sine seksuelle grænser. En fetish er, at man tænder mere seksuelt på bestemte genstande, kropsdele, situationer end på andre. Det behøver således ikke nødvendigvis at være klamt, hvis din veninde og dem hun har haft sex med, synes det er dejligt og tænder på det. Det vigtigste er, at din veninde har lyst til det, giver samtykke og kan mærke sine grænser i det. Er det noget I talt om eller har hun fortalt dig, hvordan hun har det med det?
Når det så er sagt, kan vi godt forstå, at du som veninde bekymrer dig for din veninde og hvordan hun har det i det. Du skriver, at du er bekymret for hende og hvad du kan gøre for at hjælpe hende. Har du spurgt hende, hvordan hun har det med at have sex på den måde eller hvordan hun generelt har det i relationen til sin kæreste? En måde du som veninde kan vise, at du er der for hende kan være, at spørge ind til hende og fortælle at du er der for hende. Du kan også fortælle hende, at du bekymrer dig for hende og det er derfor, at du spørger ind til hende. Du kan også anbefale hende at tage kontakt til os, hvis hun får lyst til at tale med nogle som ved meget om sex, grænser, samtykke osv.
Som i alle andre former for sex er det rigtig vigtigt at øve sig i at lytte til sine grænser og øve sig i at mærke, hvad man har lyst til og ikke lyst til. Det kan være rigtig svært og noget, der kan skifte meget fra situation til situation. Nogle gange kan man også først mærke hvor sine grænser går, efter man har afprøvet dem. Har du og din veninde talt om samtykke og grænser i forbindelse med jeres snakke om sex? At prøve at åbne op for sådan en snak med din veninde kan også være en måde at vise omsorg overfor hende på. Hvis I får lyst, kan I altid skrive/ringe herind til en snak om dette med os.
Du giver desuden udtryk for, om du har lyst til at se den film, hvor din veninde har sex. Hvordan tror du, du ville reagere, hvis du så filmen og hvad går din nysgerrighed på ift. at se den? Det kan være spørgsmål, du kan prøve at stille dig selv for at prøve at mærke, hvordan du vil have det med at se filmen.
Ved du forresten, hvad filmene skal bruges til og om alle som medvirker i filmen har givet samtykke til at blive filmet? Er det nogle, de har filmet fordi de syntes det var sjovt og kun skal have til sig selv? Det er nemlig ulovligt at dele film/videoer af andre på nettet, hvis de ikke har givet lov. Det er også ulovligt at filme andre have sex hvis de ikke selv har givet tilladelse. Det er altsåmeget  vigtigt at være opmærksom på - både for dig som veninde hvis du ser filmen, men også for din veninde som er med i filmen. Du kan læse mere her også.
Vi håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Hvis vores svar har givet anledning til flere tanker eller spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os igen til en uddybende samtale. Vi har åbent alle hverdage fra kl.15-19 på telefon: 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien