Spørgsmål:
Hej brevkasse Jeg er mand på 41 år, jeg er gift med en ung kvinde på 29 år og sammen har 2 dejlige børn. Vi har et lykkeligt ægteskab og har været gift siden 2018 og vi er stadigvæk meget forelsket i hinanden Min kone har adhd og hun bruger sex til at få styr på sine tanker Hun ser sex som et behov lige så mad og vand, hvor derimod ser sex som kærlighed og troskab. Hun er til dominans, bdsm og sex med reb og jeg har altid tilfreds stillet hendes lyser og behov Vi har et fantastisk sexliv og hun siger at jeg giver hende fantastik sex Hun er nærmest umættelig når vi har sex Hun fik fjernet sin spiral for snart to måneder siden og vores sexliv er nærmest eksploderet lige siden Hun mistede sin mormor i midten af juni og har siden har en lyst til at have sex med en anden mand end mig. Igen så ser hun på sin lyst som underholdning og hun vil ikke sætte alt hvad vi har over styr. Lysten har den sidste måned nærmest drevet hende til vanvid, hun tænker på det ofte og flere gange om dagen Hun er meget ærlig og har aldrig holdt noget skjult eller løget for mig og derfor fortæller hun mig også om alt omkring sex og lyster. Vi har snakket meget frem og tilbage og jeg har nu sagt til hende at hun skal får den lyst afprøvet. Jeg har det rigtig svært med det, det meget grænseoverskridende for og vi har snakket om hvordan hun ville have det hvis det var omvendt Hun siger at det kunne hun ikke for jeg er hendes og ingen skal få lov til at gøre de ting med mig Jeg kan mærke jalousien omkring at hun skal have sex med en anden Hun siger at det skal være en hun kender så personen ved at det bliver kun ved sexen da hun elsker mig og er lykkelig i vores liv Så hvad skal jeg gøre?? Jeg stoler på hende mere end noget andet menneske så skal jeg arbejde med min jalousi?? Jeg har et håb om at hun få en føles af at det hele er forkert eller at det ikke var så fræk som oppe i hendes hovede. Desværre er jeg også bange for at det var så frækt at hun ikke kan nøjes med en enkelt gang Jeg er ikke til et åbent forhold og jeg har det også sådan at jeg giver det dyrebarest jeg har til en anden Jeg tænker også at dette kan styrke vores forhold og sexliv endnu mere?? Men jeg har ondt indvendigt nogle gange og jeg er sq lidt fortvivlet skal jeg lade hende udleve sin fantasi eller skal jeg lade vær??

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Forskellige lyster og lyst til andre er en del af mange parforhold og kan ofte give anledning til svære følelser og vanskelige situationer. Men at det er en udfordring i mange andre parforhold, gør det selvfølgelig ikke nødvendigvis mindre svært at befinde sig i selv, og det lyder som et svært dilemma. Samtidigt lyder det også som om, at du allerede har gjort dig mange reflekterede overvejelser om det. Det lyder også som at du og din kone har en stor kærlighed til hinanden, og at I er enige om, at det kommer i første række at værne om den kærlighed. Det kan være en stor beslutning at give hinanden - eller den en part - lov til at være sammen med en anden. I den forbindelse er det almindeligt at have forskellige grænser internt i forholdet, men også at være meget i tvivl om hvor ens egen grænse går. Vi kan ikke fortælle dig hvor din grænse går og hvad der ville være bedst at gøre. Men det lyder som om, du stadig har brug for noget tid til at finde ud af, om du egentligt er okay med, at hun har sex med en anden, og at du er bange for om det vil sætte gang i flere behov hos hende. Har du delt den tvivl og den frygt med hende? Udfra det du skriver, lyder det som om at, I er gode til at tale sammen. Alligevel kunne det måske være rart med noget inspiration at støtte sig op af eller spejle sig i. Der findes mange ressourcer (bøger, film og radioprogrammer) der beskæftiger sig med at åbne forholdet op - også selvom det er begrænset til sex en enkeltstående gang. Bl.a. har sexologen Sara Skaarup skrevet bogen kærlighedskontrakten, den kan lånes på biblioteket og kunne måske give anledning til nogle gode refleksioner/samtaler. Det kan også være at det ville være rart for dig/jer, hvis der var endnu mere ramme omkring samtalen, hvilket en parterapeut/sexolog potentielt kan tilbyde.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål, ellers kan I ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19. Telefonnummeret er 70202266
Mvh Sexlinien, XX101