Spørgsmål:
Da min mand er impotent efter en tidligere kræftsygdom, er prævention ikke noget jeg normalt tænker over. Situationen er nu den, at jeg til en gadefest i weekenden endte meget fuld i seng med en af naboerne. Han forsikrede mig om, at der ikke var nogen aktive sædceller tilbage når man nåede hans alder (63 år) hvorfor jeg ikke gjorde mere, selvom han kom oppe i mig. Jeg ved godt at mænds sædkvalitet bliver dårligere med alderen, men er den helt død når man er over 60 som han påstår? Men ærgrer mig nu over at jeg ikke tog en fortrydelsespille for en sikkerheds skyld. Vil være så ked af at min mand opdager mit fejltrin ved en positiv graviditetstest. Men nu hvor der er gået mere end fem døgn er der vel ikke andet at gøre, end at vente? Da jeg valgte at være sammen med min mand, accepterede jeg samtidig at vi ikke ville blive forældre. Næste dilemma bliver hvis jeg nu er gravid, for jeg er ikke sikker på jeg vil være i stand til at få en abort hvis det er.

Svar:
Hej og tak for dine spørgsmål.
I din henvendelse er der flere forskellige bekymringer, og vi vil gerne svare på dem én ad gangen.
Du spørger først til, hvordan det står til med mænds sædkvalitet når de kommer op i alderen. Mænds frugtbarhed er ikke 'helt død', når man er over 60 år, sådan som din nabo sagde -- men sædkvaliteten hos mænd er dog lavere i den alder, end når man er yngre. Så selvom man ikke fuldstændig kan udelukke, at du kan være blevet gravid, så er chancen for det dog ikke stor. Der er derfor ikke andet at gøre end at vente og se om ikke din menstruation kommer til almindelig tid. Hvis ikke den gør det, kan du tage en graviditetstest tidligst den dag, hvor menstruationen skulle være begyndt.
Du skriver også, at det ville gøre dig rigtig ked af det, hvis din mand opdagede, at du havde været sammen med en anden ved, at du pludselig er gravid. Vi kan godt forstå den bekymring, og som sagt er der jo også en risiko for graviditet - selvom den er rimelig lille. Du kan derfor overveje, om det måske ville være bedre at fortælle din mand om situationen med det samme. Selvom det måske virker meget overvældende, at skulle fortælle om det, vil du muligvis blive gladest for det på langt sigt. Ikke mindst fordi du så kommer din bekymring for at 'blive afsløret' i forkøbet. Det kan være hårdt at bære på en hemmelighed alene, og hvis du fortæller din mand om, hvad der er sket med det samme, vil du måske opleve det som en lettelse. Det kan selvfølgelig nemt være, at han bliver såret og måske vred på dig - det kan også være, at det vil bringe jeres forhold i fare. Derfor er det selvfølgelig også kun dig, der kan træffe beslutningen. Men du bør overveje, om det er bedst at krydse fingre og håbe på, at der ikke er nogen graviditet, og at hemmeligheden kan forblive hemmelig - eller om det ville være bedre at få alting frem i lyset og fortsætte forholdet uden nogen hemmeligheder.
Det lyder også som om, at du har en del ting på hjerte, som det ville være godt for din mand og dig at have en åben og ærlig snak om. Både i forhold til dit ønske om muligvis at ville beholde barnet og i forhold til din sexlyst. Det kan være svært at være sammen med en partner, som er impotent, og selvom man elsker personen, kan der være visse ting som man kan savne i forholdet. Det kan for eksempel være at blive forælder eller at have penetrationssex. Det er helt fair, hvis du også savner den slags ting, og det behøver slet ikke være et udtryk for, at du ikke elsker ham eller at jeres forhold ikke kan fungere. Tværtimod vil en åben snak give jer muligheden for at få forholdet til at fungere, og overveje hvilke muligheder der er for at arbejde med de problemer, der kan være. Det kan være, I skal tale om andre muligheder for at få børn, som f.eks. adoption eller ved sæddonor. Det kan også være, I skal tale om hvilke drømme I hver især har for jeres sexliv og om i eventuelt har lyst til at gøre noget anderledes. Det kunne være at benytte jer af sexlegetøj som dildo eller vibrator, bruge mere tid på oralsex - eller noget helt andet.
Vi håber at dette har været brugbare svar på nogle af dine spørgsmål. Da din problemstilling er lidt kompliceret, er det svært for os at give et svar, som når til bunds i problemerne. Derfor er du også meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 for at få nærmere rådgivning. Vi holder åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
​Sexlinien, xx140