Spørgsmål:
Hej. Jeg er en 23 årig mand og jeg er blevet kærester med en pige for en halvt år siden og hun er fantastisk og jeg elsker hende. Jeg ved at hun elsker mig, og vores sexliv er virkelig godt. (Som sådan) Jeg har desværre alligevel et kæmpe problem og det er at jeg ikke kan have det behageligt med hende, fordi jeg altid tænker på hvordan hun har været før mig. Hun har været sammen med en del, og jeg tror det er ret langt over gennemsnittet. Jeg har prøvet lige fra starten af at være forstående og ligeglad, fordi det er det der forventes af en: At man ikke skal dømme nogen for hvor meget sex man har haft, men jeg KAN ikke styre hvordan jeg selv tænker og føler. Jeg får så mange billeder i hovedet af hvor hun har sex med andre, på alle mulige vulgære måder, og hvis hun ligger på en bestemt måde hvor hun ser godt ud eller smiler til mig, så tænker jeg som det første "det er sådan hun smilte til ham den sidste hun havde sex med", men værst er når også det sker under sex. Jeg har snakket med hende om det og vores kommunikation er rigtig god i forholdet, men hun har ingen idé om hvor meget værre jeg egentlig har det. Jeg fortæller hende ikke det hele og jeg bliver faktisk deprimeret når jeg ligger vågen ved siden af hende imens hun sover. Jeg kan gå rundt en hel dag og tænke "Jeg hader hende for den fortid hun har" og blive rasende og bagefter tænke "Men hvad skal jeg gøre når jeg elsker hende så højt" og nærmest føle kærestesorg over det. Jeg har bydele hvor jeg får det virkelig ubehageligt af at være i og jeg har alle mulige små "triggers" som instantly gør mig i dårligt humør, fordi det minder mig om det. Fx: Jeg bliver altid utilpas når jeg ser et logo af et lyn, fordi jeg ved at der er et "lyn" i hendes studenterhue (Hvilket er et mærke for at man har haft sex med en i studentertiden). Jeg synes det er specielt at have det sådan her og jeg er ikke stolt. Hvad skal der til for at jeg kan blive hos hende uden at blive deprimeret?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder som om, du bærer på nogle ubehagelige og tunge tanker. Det virker også som om, du er god til at reflektere over disse tanker og de reaktioner, de fremkalder, samtidig med at du aktivt forsøger at håndtere dem. Det er i hvert fald et godt første skridt.
Du skriver, at du føler, du ikke kan kontrollere dine tanker og følelser, hvilket er helt naturligt. Dog kan du samtidig udforske, hvor disse tanker kommer fra. Du kan prøve at stille dig selv spørgsmålet om, hvilken betydning det har for dig, at din kæreste har haft mange tidligere seksuelle relationer. Er det relateret til en indgroet jalousifølelse, usikkerhed i forhold til dine egne seksuelle erfaringer, eller måske en mere grundlæggende opfattelse af kvinder med mange seksuelle partnere? Når noget går dig på i så stor en grad, som du beskriver, kan det være svært at finde rundt i tankerne. Det kan være en hjælp at skrive dine tanker og følelser ned eller fokusere på specifikke spørgsmål som du vil finde svaret på. Og vær gerne åben for, hvilke tanker kommer frem.
En åben samtale med din kæreste om dine tanker og bekymringer kan være en gavnlig mulighed. Nogle gange hjælper det at dele sine tanker med andre eller få afkræftet de bekymringer, man har.  Det virker som om, I allerede har et godt fundament, hvor I kan diskutere både de gode og dårlige aspekter af jeres forhold. Under samtalen er det dog vigtigt at være opmærksom på ikke at lægge ansvaret på hendes skuldre, som du selv nævner. For udfordringen ligger mere i din reaktion ift. din kærestes fortid end omvendt.
Til sidst vil vi tilføje, at det lader til, at tankerne påvirker dig i stor grad. Du kan derfor overveje at søge professionel hjælp hos en psykolog.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Du er også altid velkommen til at kontakte os igen på telefon eller chat, hvis vores svar har givet anledning til flere spørgsmål.
Med venlig hilsen
Sexlinien