Spørgsmål:
Hey der! Jeg er måske nok lidt vild i en pige, men ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er bange for at blive gjordt tio grin, eller at jeg aædrig får chancen. Jeg ved rent faktisk ikke, om det bare er puberten, eller rigtig kærlighed.Jrg vil være ærlig og sige, at jeg aldrig har sådan snakket. Vi har haft 1 snak om søskende., men ellers ikke noget der hentød til, at hun har de samme følelser for mig.. Jeg kan ikke finde hende på nogle sociale medier, og jeg vil bare så gerne blive ven med hende. Forhåbentligtvis mere end venner. Jeg tror praktisk talt, at jeg er ved at blive skør. Først puberteten, og nu kærlighed.. Jeg tvivler om det bare er en fornemmelse, eller om jeg faktisk har følelser for hende. Og hvordan finder jeg ud af, om hun har de samme følelser for mig. Jeg har virkelig brug for noget rådgivning til det her. Mvh, X! (navn skjult af Sexlinien)

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål
Det lyder som om, at du oplever mange følelser og har mange overvejelser og tanker for tiden, og det er bare helt okay – det kan nemlig være svært at finde hoved og hale i det hele, især når man er teenager og kommer i puberteten :-)
Det kan føles meget overvældende og forvirrende, når man møder et menneske, man finder interessant, og muligvis er forelsket i. Og det er også lidt skræmmende, at man jo sætter sig selv på spil, når man vil vise den interesse, som du selv skriver.
Du nævner også, at I kun har snakket en smule sammen indtil videre. Og hvis der er et godt råd til, hvordan du selv kan finde ud af, om du er forelsket, samtidig med, at du viser hende din interesse – så er det netop at tale mere sammen. Nu ved vi ikke, hvordan I kender hinanden – går I måske i skole sammen? Det er i hvert fald en god idé at opsøge kontakt – alt fra enten at smile lidt mere til hende, søge og holde øjenkontakt lidt ekstra med hende. Og så selvfølgelig at sige hej, spørge ind til hvordan hun har det og eventuelt hvad hun lige laver på det tidspunkt. Du kan jo også spørge, om hun har lyst til at hænge ud en dag, f.eks. at tage i biografen, spise et stykke kage eller gå en tur. Så kan du bruge noget tid med hende og måske nemmere mærke, om hun har de samme følelser for dig.
Det kan være skræmmende at springe ud i – men vi anbefaler at gøre det – for netop at kunne finde ud af, om det kunne blive til noget helt særligt :-) og for at mærke at jorden ikke går under (selvom det kan føles sådan!) hvis det ikke går, som man havde håbet eller drømt om.
Vi håber, at du har fået nogle idéer med dette svar. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139