Spørgsmål:
Hej- Jeg er en 13 år gammel pige og ønsker mig en kæreste jeg føler det er for tidligt men samtidig er jeg også klar- Jeg har på en måde en sexlyst men samtidig så ved man ikke hvad der kan ske jeg vil gerne kysse og snave med min bff men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørge hende hun har kæreste på men jeg ved hun er til alt og er klar på at have det sjovt Hvordan skal jeg spørge hende?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Dejligt at du er begyndt at føle dig klar til at have en kæreste og måske have sex på et tidspunkt. Det er en spændende del af livet, som skal til at begynde for dig!
Du har helt ret i, at man aldrig helt ved, hvad der kan ske når man skal til at snave eller have sex. Man kan ikke helt vide, hvordan man reagerer, hvad man har lyst til og hvad man kommer til at føle. Derfor er det også rigtig godt, hvis man er sammen med en person, som man er tryg ved og stoler på, første gang man har sex eller skal kysse. Det kan være en kæreste, men også en anden person, som man er tæt med.
Det vil nok altid være noget nervepirrende, når man skal spørge et andet menneske, om de vil kysse med én. For man ved jo ikke, om de siger ja eller nej, og det kan være skræmmende. Du bliver nok nødt til simpelthen bare at spørge hende på et tidspunkt, når I er alene. Husk på, at det også kan være svært at blive spurgt om den slags ting - især når det er en person, som man holder af, der spørger. Så det er vigtigt at du også giver din BFF plads til at kunne sige nej, hvis hun ikke har lyst - eller ikke føler, hun kan gøre det over for sin kæreste. Hvis du giver hende plads, er det også lettere at undgå, at det bliver akavaet imellem jer. For så sætter du hende ikke i en ubehagelig situation.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Du er også meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19, hvis du gerne ville vende tingene på en måde, som går lidt mere i dybden.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140