Spørgsmål:
Kan jeg få klamydia af at få finger af en også selv om vi ikke havede rigtigt sex?? Og hvis ja hvordan fortæller jeg det til min mor eller kan jeg godt gå til lægen uden hun ved det? Også selvom jeg er 14?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Klamydia smitter mellem slimhinder. Så hvis du har fået finger uden nogen form for beskyttelse (fx handsker eller fingerkondomer) og derefter puttet fingeren i munden, kløet dig i øjet, eller at vedkommende du havde sex med tog fingeren i sin mund eller øje, er der en lille risiko for at du/de kan være blevet smittet.
Det er individuelt fra læge til læge om de fortæller det til dine forældre, når du er 14 år, men du kan prøve at ringe til dem og høre. Man kan dog også bestille anonyme hjemmetests via apoteket eller via Sex & Samfunds hjemmeside (hvis du bor i én af de kommuner, hvor tilbuddet gælder).
Hvis du gerne vil fortælle det til din mor, kan du prøve at sige det eller skrive i en sms, at der er noget, du gerne vil have hendes hjælp til eller betro sig til hende, og fortælle hende, at du ikke helt ved, hvordan du skal få det sagt. At fortælle, at man er nervøs for at sige noget bestemt, kan nogle gange hjælpe lidt på nervøsiteten. Og kan det måske være, at din mor bliver glad for, at du rækker ud til hende om noget, som er måske er sårbart for dig?
Du kan også skrive til os herinde igen om en samtale om, hvordan du ellers kan sige det til din mor. Vi har åbent alle hverdage mellem kl.15-19 på chat, brevkasse og telefon 70 20 22 66.
Hilsen Privatsnak