Spørgsmål:
Hvor stort er chancen at blive smittet med kønsygedomme Hiv fx hvis en har haft min pik omkring læberne hvor han slugende mit sperm og jeg har osse haft spermet i ind i revnen uden at pikken har været inde men blot kun har rørt enten på eller omkring revnen

Svar:
Hej med dig
Risikoen for at blive smittet med HIV i Danmark er ikke særlig stor. I gennemsnittet bliver 80-100 mennesker diagnosticeret med HIV, hvor mange af dem allerede er blevet diagnosticeret i udlandet. Generelt smitter HIV via blod, sæd og præsæd, skedesekret og modermælk. Det betyder, at hvis din sexpartner har slugt din sæd, og du er smittet med HIV, kan du risikere at smitte ham.
Derudover gør de moderne behandlinger mod HIV, at hiv-smittede ikke kan overføre virusset seksuelt, hvis de er velbehandlede. Så alt i alt er smitte med HIV ikke lige så stor bekymring, som det engang har været.
Ift. andre sexsygdomme som klamydia og gonore, som er de meste udbredte sygdomme i Danmark, skal der være slimhindekontakt for at blive smittet. Slimhindekontakt betyder, at f.eks. smitte din partner ved at få et blowjob (klamydia smitter kun fra kønsdele til svælger, og ikke omvendt), eller at få sæd eller præsæd i endetarmen – bemærk at der skal være slimhinde kontakt for at smitte.
Kondomer beskytter mod sexsygdomme, hvis du vil undgå at blive smittet. Du kan læse mere om de forskellige seksuelt overførte sygdomme her på Sexliniens hjemmeside.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner,
Sexlinien