Spørgsmål:
Hej Sexlinien. Der står på jeres hjemmside om Klamydia, at man efter endt behandling ikke må have sex uden kondom i 7 dage. Lægerne siger 14 dage, så hvad skal man tro på? Kan i evt også svare på, hvorfor egentlig at man skal vente de 7 eller 14 dage med at have sex, når behandlingen jo er overstået? Jeg mener at man er vel kureret?

Svar:
Hejsa – tak for dit spørgsmål:)
Det kan vi godt forstå, kan give anledning til noget forvirring. Du har ret i at vi siger at det er vigtigt at afholde sig fra sex uden kondom i en uge efter endt behandling. Det er simpelthen for at sikre sig, at bakterierne er helt væk fra den inficerede slimhinde, så man ikke smitter nogen andre. Medicinen og bakterien kan stadig være i systemet i noget tid efter man har afsluttet behandlingen, og derfor skal man give kroppen de 7 ekstra dage for at være sikker.
Nogle læger og sundhed.dk anbefaler at man afholder sig i 14 dage. Det er med høj sandsynlighed af samme årsag som jeg lige har beskrevet – de har bare valgt at anbefale 14 dage i stedet for 7.
Så herfra vil vi opfordre dig til ikke at have sex uden kondom i mindst 7 dage efter endt behandling. Med det sagt, er det altid en god ide at følge lægens anvisninger, da det er dem der har styr på præcis hvilken medicin du har fået. Hvis du er usikker kan du altid ringe til din egen læge og stille dem samme spørgsmål.
Håber dette svar kunne hjælpe dig.
Ellers er du altid velkommen til at chatte eller ringe til os på 70 20 22  66
Telefonen er åben alle hverdage mellem 15-19
Mvh Sexlininen