Spørgsmål:
Hej, Jeg er en pige på 17 og er bange for om jeg er gravid, jeg har en kæreste nu der er imod aborter, men jeg ved at jeg ikke ville kunne give et barn den barndom det har fortjent at få, jeg ved heller ikke hvordan jeg ville have det hvis jeg skulle til at have en abort, jeg tror jeg ville få rigtig dårlig samvittighed, jeg står med et kæmpe dilemma om hvad jeg skal gøre. Hjææælp..

Svar:
Hej! Vi på Sexlinien kan godt se, du er i et dilemma. Det er aldrig helt let at være blevet gravid uden at man har ønsket det og man derfor må se på, hvordan man kan beslutte sig for, om man skal være forælder eller få en abort.
Når du endnu ikke ved, om du er gravid, er nok bedst først at finde ud af, om du er gravid før du overhovedet tager hul på at tænke over abort. Du kan købe en graviditetstest på apoteket og tage derhjemme eller du kan få lægen til at tage testen. Det kan være hos en anden læge end din egen, men alle læger har tavshedspligt. Prøv evt. at læse lidt mere om graviditetstest her på Sexlinien.dk.
Hvis en graviditetstest viser, at du er gravid, skal du til at beslutte, hvad du vil have der skal ske med graviditeten. Det er helt op til dig selv at bestemme det - ingen andre må presse dig til at tage en beslutning, du ikke selv vil. Heller ikke din kæreste eller dine forældre. Men det kan alligevel være godt at snakke med nogen, hvis du er i tvivl om din beslutning.
​Vi kan godt forstå at vælge en abort kan give dig dårlig samvittighed, men du skriver selv at du heller ikke lige nu kan give et barn den barndom, barnet fortjener. Det sidste er jo også noget, der kan føre til dårlig samvittighed. Abort kan nogle gange være det mindste onde i en situation, der er svær. Det er helt klart ikke en beslutning som de fleste i sådan en situation tager let på. Du kan læse på Abortfortællinger.dk her, hvordan mange andre kvinder har tænkt om deres beslutning eller oplevelse med at få abort.
Din kæreste har ikke ret til at vide, at du er gravid eller om du vil have abort. Han har først ret til at vide noget, når barnet er født, hvis du vælger at få barn, fordi sådan er loven. Og hvis du gerne vil vælge at få barn, kan det være fint mod ham at fortælle ham om det, så du kan høre hans holdning til at skulle være forælder nu. Måske er han imod abort, men måske havde han aldrig tænkt at det ville være aktuelt for ham at komme i en situation, hvor han kan blive far før, han selv har bestemt det.
Man kan godt blive forælder som 17-årig, men det er en stor omvæltning og kan gøre det sværere at få en uddannelse eller opnå den fremtid, du måske gerne vil planlægge for dig selv. Et barn behøver ikke gøre det umuligt, men man må vælge mange andre ting fra - tit alt det der hører med et ungdomsliv med fester, fritidsaktiviteter og venner. Hvis man begge er med på opgaven med at være forælder, er det måske lidt nemmere, men det kan være hårdt under alle omstændigheder.
Har du brug for nogen at tale med, kan du ringe til os på Sexlinien, men rådgivningen Holdepunkt hos Mødrehjælpen er også rigtig gode at tale med om, hvordan man beslutter sig for abort og om hvilken hjælp, man eventuelt kan få, hvis man får barn. Vi har også en underside om at være uønsket gravid, der måske kan give dig lidt mere svar, hvis du læser den.
Vi håber, du synes svaret hjælper dig lidt på vej, men du skal også være opmærksom på grænsen for almindelige adgang til abort, som ligger i 12. uge af graviditeten.  Har du flere spørgsmål, kan du ringe eller chatte med os på hverdage mellem kl.15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.