Spørgsmål:
Hej, min kæreste havde for 10 dage siden en enkelt dag med blødning mellem hendes cyklus. Nu 10 dage efter og hun burde have sin menstruation, men den er indtil videre 3 dage forsinket. Hvad kunne være galt? Og har det noget med hinanden at gøre. Hun tog for 2 måneder siden en fortrydelses pille, men har haft en normal menstruation siden, jeg ved ikke om den stadig påvirker cyklussen. Hvad kunne der være galt??

Svar:
Hej! Du skriver desværre ikke noget om, hvorvidt I bruger prævention, fx. kondom eller p-piller eller en anden slags prævention. Det kunne være godt at vide i den her sammenhæng med dit spørgsmål.
Hvis I ikke bruger prævention, kan det mønster, du beskriver, lyde som tegn på graviditet. Omkring 5-6 dage efter et ubeskyttet samleje, hvor der sker en befrugtning af et æg, kan der komme en blødning med frisk blod, når ægget sætter sig fast i livmorens slimhinde. Efter det udebliver menstruationen, fordi pigen så er gravid. Hvis I har haft samleje uden at bruge beskyttelse eller hvis I tror beskyttelsen har svigtet, er det en rigtig god idé nu at tage en graviditetstest. Læs evt. mere om graviditetstest og om tegn på graviditet her på vores side.
Men ellers er det ret almindeligt, at piger og kvinder ind imellem kan opleve lidt uregelmæssige cyklusser selvom de plejer at have en regelmæssig cyklus. Det kan være pga. fysisk eller psykisk stress, der kan komme, hvis man skal præstere meget i løbet af kort tid, hvis man fester meget eller træner op til idrætsstævner.
Du nævner, hun har taget en fortrydelsespille for to måneder siden og derfor er der to ting, vi lige skal tænke på i vores svar her. Det ene er, at fortrydelsespiller jo ikke virker 100 procent, så der er fortsat en lav risiko for graviditet, når man bruger dem. Derfor er det vigtigt at reagere ved at tage en graviditetstest, hvis menstruationen ikke kommer efterfølgende. Ved du om hun har haft menstruation efter, hun tog den?
Den anden ting er, at den ene type fortrydelsespille - den der virker i op til 120 timer efter og hedder Ellaone - kan nedsætte virkningen af p-piller i resten af pigens cyklus indtil hun begynder på et nyt blisterark. Derfor skal man bruge kondom i de dage.  Læs evt. mere om fortrydelsespiller her.
Har du eller din kæreste flere spørgsmål, kan I ringe mellem kl. 15-19 på alle hverdage eller chatte med os - I kan også skrive et nyt spørgsmål igen her i brevkassen.
Hilsen Sexlinien, XX7.