Spørgsmål:
Hej Mig og min kæreste har haft sex uden kondom. Han kom med vi lidt usikre på om han nåede ud inden. Og efter havde han sæd på fingrene og tog dem op i mig. Apoteket har lukket, hvad gør jeg? Er jeg gravid

Svar:
Hej med dig.
Kan se at du har skrevet til os da vi også havde julelukket, men der er stadig flere muligheder for hvad du kan gøre.
Først og fremmest kan vi desværre ikke svare på om du er gravid eller ej. Det kan være relevant at tænke over hvornår i din cyklus, I havde sex, da det er mest sandsynligt at blive gravid under ægløsning.
Mulighederne for nødprævention afhænger af hvornår du havde sex med din kæreste. Hvis det er mindre end 5 dage siden, kan du nå at tage en fortrydelsespille. Du skal specifikt bede om den der virker op til 5 døgn efter. Fortrydelsespillen virker dog kun hvis du tager den inden din ægløsning.
Hvis I havde sex været indenfor 6 dage, kan du også få lagt en kobberspiral op der fungerer som nødprævention. Du kan ringe til lægen og høre muligheden for at få lagt den op hurtigt.
Eller er det bedste du kan gøre, at tage en graviditetstest. Hvornår du kan tage denne, afhænger af testen, men oftest kan den tages dagen efter at du skulle have haft menstruation eller 3 uger efter at I havde sex.
Vi håber at dette svarede på dit spørgsmål
Du er altid velkommen til at chatte eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage fra 15-19
Mvh Sexlinien