Spørgsmål:
Hej jeg er en ung mand, som ikke har prøvet at have sex i nu. Men vil høre om i har nogle gode råd til hvordan man kan kommer i gang med det ?

Svar:
Hej,
Fedt, at du er nysgerrig på hvad sex kan være, og at du opsøger viden om det. Det er i sig selv et godt råd inden man skal have sex - at undersøge hvad det kan være og hvad man selv har lyst til. Sex er nemlig rigtig mange forskellige ting, og der findes mange gode råd. Her kommer nogle af dem:
Mange starter deres seksuelle liv ved at onanere, og derigennem lærer de sin krop og sine lyster bedre at kende. Det er nemligt vigtigt for også at kunne skabe gode seksuelle relationer hvor man kan lytte til sine lyster og grænser. Når man ønsker at have seksuelle relationer til andre, kan man derfor nemmere finde andre som har lyst til de samme ting som en selv.
Når man skal indgå i en seksuel relation med andre end en selv, er det derfor altid en god idé at tale sammen om det at have sex. Det kan f.eks. være hvad man godt kan lide, hvad man godt kunne tænke sig skulle ske når man skal have sex, og om det føles rart eller om man skal prøve noget andet mens man har sex. Det er altid okay at sige stop hvis sex ikke føles godt, eller man hellere kunne tænke sig noget andet.
Et tredje godt råd er at huske at bruge prævention. På den måde kan man have sikker sex, og undgå sexsygdomme.
En fjerde ting man kan huske sig selv på, er, at orgasmer ikke er alting. Sex bør være dejligt i sig selv, så at nyde det mens har det er vigtigt så det ikke bliver en jagt på orgasmer.
Det var nogle ting du kan tænke videre over, men sådan et er her svar kan ikke komme ind på alting der er forbundet med at have sex for første gang. Sex er nemlig noget man også selv skal udforske og lære hvad er.
Vi håber du kunne bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller kontakte en rådgiver på telefon eller chat på hverdage mellem kl. 15-19 hvis du har flere spørgsmål eller ting du har behov for at tale igennem.
Hilsen Sexlinien, xx108.