Spørgsmål:
Hej min kæreste og jeg har snakket om at have sex, men det er begges første gang, og ingen af os ved hvordan man gør, hvordan skal jeg som pige gøre det?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Der er intet fast skema for, hvad du/I skal gøre første gang. Det vigtigste er nok, at du sigter mod at have en god, rar og måske sjov oplevelse. Det første samleje er nemlig ikke altid en stor seksuel oplevelse i sig selv selvom den er en slags stor begivenhed. Den siger dog intet om, hvordan ens sexliv bliver senere hen. Den første gang er begge parter tit usikre på, hvad de skal gøre og nervøse for, om de gør det godt nok. Et af de vigtigste punkter omkring sex er evnen til at kunne slappe af og give sig hen.
Det virker til, at I allerede har talt om det, og det er altid en god start. Det kan nemlig føles rart og godt at tale om, hvad I begge har lyst til at prøve og synes er dejligt. I kan også tale om, hvordan I godt kan lide at blive rørt eller om der er noget bestemt, I tænder på? F.eks. en bestemt måde at blive rørt eller kysset på.
I kan starte med at være et sted, hvor I føler jer trygge og ikke skal bekymre jer om at blive forstyrret. Start småt med f.eks. lette berøringer og kys. Mærk i maven, hvad I har lyst til og tal sammen undervejs. I kan altid holde korte og lange pauser undervejs, hvis I føler behov for det. Fortæl din kæreste, hvad der føles rart for dig. Husk på at hun ikke er tankelæser, så det vil altid være en god ide at fortælle din kæreste, hvad du godt kan lide. Samtidig er det en god ide at spørge din partner, hvis du er i tvivl. F.eks. kan du spørge, om det du gør føles godt, om det skal gøres på en anden måde eller hvad din kæreste har lyst til. Lad din kæreste guide dig, for de kender sin krop allerbedst.
Derudover kan det være en god idé at bruge prævention som f.eks. kondom, så I er beskyttede mod graviditet.
Hvis du har andre spørgsmål er du altid velkommen til at skrive til os igen. Vi har åbent alle hverdage fra kl.15-19 på chat, brevkasse eller telefon 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien