Spørgsmål:
Jeg er 16 og skal snart have sex første gang med min kæreste er det en god ting og hvornår er det bedst at begynde på at få børn

Svar:
Hej med dig
Det er kun dig og din kæreste som kan afgøre, om det er en god ting at have sex lige nu. Føler I jer klar til at have sex? Har I begge lyst til at have sex? Hvis I kan svare ja på begge spørgsmål, kan I prøve at have sex. Du kan læse mere, om at have sex for første gang her på Sexlinien
At blive forældre kræver, at I har nogle forudsætninger for at kunne tage jer af et andet menneske. Det kræver, at I har penge samt fysisk og mental modenhed til at kunne give barnet et godt liv. De fleste teenageres kroppe og hjerne er stadig under udvikling, og det fortsætter til omkring 21 års alderen. Derfor vil det være en god idé at overveje at vente med at få børn, indtil I er ældre og bedre rustede til at blive forældre. Selvom der ikke er en grænse for, hvornår det er bedst at få børn, er det vigtigt at være opmærksom på, at børneopdragelse kræver mange ressourcer. Det er vigtigt, at I begge føler jer klar til opgaven, har tænkt over beslutningen i lang tid, og er sikre på, at I har plads til et lille væsen i jeres liv.
At have sex med sin kæreste er ikke altid ensbetydende med at blive forældre. Mange kærestepar har sex af nydelse og ser det som en måde at vise kærlighed til hinanden på. I kan altid beskytte jer mod uønsket graviditet ved at bruge kondom eller anden form for prævention, som du/I kan læse mere om her
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon 70 20 22 66.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen
Sexlinien