Spørgsmål:
Hej. Min kæreste har for nyligt fået en hormonspiral opsat. Lægen sagde at alt sad korrekt, da hun satte den op, men alligevel kan hverken min kæreste eller jeg mærke trådene med fingrene. Vi har haft sex flere gange siden da, men er nu bekymrede for om den overhovedet har virket som prævention, siden vi ikke kan mærke den med fingrene. Burde vi være bekymrede?

Svar:
Hej, tak for din henvendelse.
Nej, der er ingen grund til bekymring. Man skal ikke kunne mærke en spiral. Spiralen sidder oppe i din kæreste livmoder. Livmoderen er cirka på størrelse med et æble eller en knyttet hånd og i dens hulrum sidder spiralen godt beskyttet. I kan altså ikke mærke spiralen og skal heller ikke kunne det. I få tilfælde kan man mærke tråden fra spiralen, men det er ikke meningen, at man skal kunne mærke dem og langt de fleste kan ikke mærke dem. Det handler lidt om, hvordan tråden er klippet af. I kan stole på spiralen.
Vi håber at dette var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00 – 19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien.