Spørgsmål:
Jeg har pt en situation hvor jeg overvejer kraftigt at skifte prævention. Jeg har været på p-piller siden jeg var 13-14 år og er pt 18. Jeg har ikke som sådan haft slemme problemer med dem, dog fik de mig til at tage meget på og det er dom om jeg ikke kan tabe alt det. Det har ødelagt min sexlyst og jeg kan ikke blive ordentlig våd, hvilket jeg virkelig er ærgelig over da jeg er sammen med en skøn fyr. Jeg er ret god til at tage dem til tiden men har dage hvor jeg ikke kan huske om jeg har taget dem eller ej. Jeg er blevet SÅ træt efter at været kommet på dem. Jeg fik også slem slem acne og humørsvingninger. Jeg blev for lidt tid siden fortalt omkring spiraler, men ville det overhovedet hjælpe med mine bivirkninger? En ting jeg er rigtig glad for mine p-piller, er at jeg kan selv styre om jeg får mens eller ej og den mulighed vil jeg gerne have i min næste prævention. Jeg her også hørt om at man bare kan følge son naturlige cyklus, men det tror jeg heller ikke jeg ville kunne huske. Har i nogle ideer?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er meget individuelt, hvilke bivirkninger der er ved spiral. Der findes både kobberspiral og hormonspiral. Kobberspiral, hvor der er viklet kobber omkring. Den kan give kraftigere menstruationer og kan også give flere smerter. Til gengæld er der ikke hormoner i, og nogle foretrækker derfor denne model.
Hormonspiralen giver en svagere menstruation, og hos hver 5. spiralbruger, ophører menstruationerne helt. Det er dog meget individuelt, hvordan kroppen reagerer på spiralerne, og derfor anbefaler vi, at du taler med din læge om din specifikke situation. Du er også meget velkommen til at ringe herind for en uddybende samtale om spiral. Du kan desuden finde mere information om de to spiral-typer og deres fordele/ulemper her.
Hvis du har brug for en uddybende samtale om spiraler eller andre præventions-muligheder, kan du kontakte os alle hverdage på chat, brevkasse eller telefon 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien