Spørgsmål:
Jeg er stoppet på p-piller efter min sidste pause, hvilket betyder jeg havde min “sidste” menstruation lige inden jul-lige inden nytår. Nu er jeg så lidt bange for har ikke fået min menstruation som jeg normalt for mellem onsdag og torsdag hver 4. uge. Er dette normalt? (Jeg har ikke haft sex siden jeg stoppede på p-pillerne)

Svar:
Hej med dig
- Og mange tak for dit spørgsmål!
Det kan være at din menstruation er lige på trapperne. Din krop skal lige vænne sig til en ny rytme, nu hvor den ikke er på p-piller mere. Den "menstruation" som mange får på p-piller er ikke en almindelig menstruation. P-piller påvirker nemlig livmoderslimhinden, så et befrugtet æg ikke ville kunne sætte sig fast og blive til en graviditet. Og det er livmoderslimhinden, som kvinder bløder ud under menstruation.
Så højst sandsynligt, er din krop ved at finde ud af, hvordan det lige er at opbygge livmoderslimhinden, uden at p-pillerne blander sig. Og derfor kan det godt tage lidt længere tid for den at finde en fast rytme. Din mens kommer nok snart, og ellers har du altid mulighed for at tjekke med en graviditetstest eller sludre med en læge om det.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109