Spørgsmål:
Hej jeg er en pige på 19 år og har de sidste 3 år været på p-piller og nu er jeg lige startet på mini piller fordi min læge sagde det og det er jeg ikke er særlig begejstret for og fordi alle mini pillerne i pakken er hvide så kan jeg ikke helt finde ud af om jeg er startet på dem med hormoner i eller ikke så derfor er mit spørgsmål om der er hormoner i alle 28 piller eller om der er nogle kalk piller i pakken også? ( de små pile der er på pakken med piller hjælper ikke og gør mig meget forvirret over hvor man skulle starte derfor spørg jeg)

Svar:
Hej med dig
- Og mange tak for dit spørgsmål!
Hormonstoffet gestagen skulle gerne være i alle de 28 piller. Forskellen fra minipiller til p-piller er, at p-pillerne også indeholder hormonstoffet østrogen. Du får således en mindre dosis hormonstof på minipiller. I din indlægsseddel (i pilleæsken) står der nogle anvisninger til, hvad du skal huske når du tager pillerne. For eksempel at tage en pille hver dag, og at tage den på samme tidspunkt. Når én pakke med 28 piller er slut, begynder du bare med det samme på en ny, så man holder ikke en pause. Det er pausen man bruger kalktabletterne til i p-pille pakker.
Du kan se mere om minipiller på sexlinien.dk, ved at klikke hér.
Og du finder supplerende info på sex og samfunds hjemmeside, ved at klikke hér.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109