Spørgsmål:
Jeg har en Jaydess hormonspiral på snart 3 år, hvilket skulle være spiralens “levetid”. Jeg har altid været vant samtlige bivirkninger op til og under menstruation. Dog har jeg i den seneste tid registreret nye bivirkninger i min cyklus, jeg aldrig har haft før. Jeg får stærke menstruationssmerter, ømme bryster og bliver vildt oppustet, som var jeg gravid i første trimester, under ægløsning og derfra til menstruation er mit humør som en tur i Djurs sommerland. Jeg har derfor tænkt på, om det kan være fordi, min spiral er ved at løbe tør for hormon? Hvad sker der, hvis jeg ikke får den skiftet? Kan jeg blive gravid, hvis jeg ikke skifter den? - Hvis ja, er chancen så stadig at blive gravid udenfor livmoderen? Jeg har før haft taget en spiral ud, hvor jeg først fik en ny efter halvanden måned. I hele den måned, var jeg så sur på hele verdenen og kunne på i gen måde kende mig selv og styre mine aggressioner. Faktisk, kunne jeg ikke lide mig selv og frygter derfor, om det måske bare er den person jeg er, når jeg ikke er proppet med hormoner og det skræmmer mig.. Jeg har levet med Herpes, siden jeg var 17 år gammel, hvor jeg blev smittet af min nu eks. Jeg har været sammen med min nuværende kæreste i 6 måneder og jeg har ikke fortalt ham, at jeg er bærer af virusset. Han spurgte mig inden vi var sammen, om jeg havde nogen sexsygdomme og da jeg ikke tænkte vi blev til mere, svarede jeg nej. Hvordan overkommer jeg min frygt, til at fortælle ham det og hvordan er en god måde at starte en sådan samtale? Bør jeg fortælle ham det? Jeg er bange for at miste ham, hvis jeg fortæller sandheden og specielt efter, jeg også valgte at lyve omkring det fra start.. Kan man blive sagsøgt for den slags og hvad ville der ske? Hilsen en fortvivlet kvinde med alt for mange spørgsmål..

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse. Vi kan sagtens forstå at du har mange spørgsmål, så derfor er det rigtig godt at du har skrevet herind. J
Der er mange ting i det du skriver. For bedre overblik, har vi opstillet svaret i punktform.
1: Når spiralen er tre år gammel og den kan holde i tre år, skal du have fjernet spiralen og eventuelt få opsat en ny. Nu skriver du, at den næsten er 3 år gammel, og derfor bør den stadig beskytte dig mod graviditet. Dog er spiraler, som alt andet prævention ikke 100 % effektivt (om end en hormonspiral næsten er), så derfor er der en meget lille risiko for at blive gravid, selvom man har spiral.  Hvis du ikke fjerner den, sker der ikke andet, end at du ikke længe vil være beskyttet mod graviditet, og at hvis du i så fald bliver gravid, er der en større risiko for at graviditeten sætter sig uden for livmoderen.
2: Der kan være mange grunde til, at du oplever andre symptomer. Det kan godt være, at det er fordi din spiral snart nærmer sig udløbsdatoen. Det kan også være alle mulige andre ting i dit liv, som får din krop til at føles anderledes, så som sygdom eller stress. Hvis du er bekymret for, at du kan være gravid, skal du tage en graviditetstest. På vores emneside kan du læse mere om graviditetstest. https://www.sexlinien.dk/emneside-graviditet-og-abort/graviditetstest
3. Som sagt, hvis mens man har en spiral, er risikoen for en graviditet uden for livmoderen større. Derfor er det vigtigt at tage til lægen forholdsvis hurtigt, hvis du får et positivt svar.
4. Vi kan ikke med sikkerhed svare på, hvorfor du oplevede at have flere aggressioner i den halvanden måned, du var uden spiral. Det lyder dog usandsynligt at din personlighed vil være markant forandret uden spiral, og det kan være meget svært at vurdere efter kun en måned. Måske har der været andre omstændigheder også, som gjorde at du var nede, og oplevede dig selv som mere aggressiv end vanligt? Ikke at vi betvivler det du oplevede, men vi kan ikke finde en bestemt årsag til at du skulle have været mere aggressiv og nede i lige den periode.
5. Du kan ikke blive sagsøgt for ikke at have fortalt din kæreste om din herpesvirus. Det er dog rigtigt, at man f.eks. kan blive sagsøgt, hvis man bevidst som HIV positiv har smittet andre mennesker, men det er fordi det kan være livsfarligt at få HIV. Vi kan godt forstå at du synes det er svært, at skulle tale med din kæreste om, at du rent faktisk er smittet med herpes, men herpes smitter heldigvis sjældent når der ikke er noget udbrud. Hvis du ikke har haft et udbrud i de 6 måneder I har været sammen, lyder det ikke til at du er en af dem der hyppigt oplever udbrud. Måske kan du fortælle din kæreste, lidt ala det, som du har skrevet til os? At du i starten, ikke troede at det skulle blive noget seriøst mellem jer, og at du var klar over at du ikke ville smitte, hvis der ikke var udbrud, og derfor valgte at holde det for dig selv, af frygt for måske at blive afvist. Han kan selvfølgelig godt blive frustreret og ked af, at du ikke har fortalt sandheden, da i så rent faktisk blev kærester, og det må du nok også forsøge at give ham plads til, men måske kan han også godt sætte sig ind i, hvorfor du valgte at lade være. Det er en god idé at få det fortalt så hurtigt som muligt, men samtidig holde fast i, at du ikke var forpligtet til at fortælle ham om din herpesvirus, hvis den ikke var i udbrud dengang I lige havde mødt hinanden, og det ikke endnu lå i kortene at I en dag skulle være kærester.
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien