Spørgsmål:
Hej!
Min kæreste og jeg er begyndt at snakke om penetrativ sex. Jeg vil gerne, men jeg frygter virkelig at blive gravid! Jeg ved godt man kan bruge kondom, men er det nu også sikkert nok? Burde jeg bruge anden form for prævention? Dog har jeg virkelig ikke lyst til at fylde min krop med udefrakommende hormoner. Udover det, så forleden havde vi anden form for sex, og han kom. Altså vi havde begge undertøj på, men jeg tror der kom lidt sæd omkring mit ben og i hvert fald på madrassen. Min menstruation kom to dage efter - så der er vel ikke noget at frygte?
Hilsen en meget forvirret pige

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål, det er rigtig godt, at du skriver ind.
Det er aldrig rart at gå rundt og være bekymret over, om man nu kunne være gravid., hvis det slet ikke var planen. Aller først kan jeg derfor berolige dig om, at du ikke kan være blevet gravid af den type sex I havde. Hvis du skulle være blevet gravid skulle I have haft ubeskyttet penetrationssex, og han skulle have haft fået udløsning oppe i dig. Hvis du har lyst til at læse mere om graviditet, hvordan man bliver gravid, tegn på graviditet og mere. Måske kunne det være rart at læse lidt om - du kan trykke her
I forhold til det du skriver om penetrationssex - det lyder dejligt, at I tænker på at udforske jeres sexliv i den retning også. Hvis I vil undgå graviditet, så ja - da bør I finde en løsning med prævention. Det er helt rimeligt, at du ikke har lyst til hormonprævention, det er et personligt valg og kan komme an på mange faktorer, hviliken type prævention, man foretrækker. Kondomet er en af de aller mest sikre metoder, så ja, den kan I sagtens bruge. Hvis I vil undersøge andre, så er også pessaret uden hormon. Du er meget velkommen til at ringe herind, hvis du har lyst til at tale forskellige præventionsformer igennem eller måske har brug for at vende nogle ting i forhold til penetrationssex.
Vi håber, at du fik svar på dit spørgsmål - og at du kan lægge tvivlen om graviditet til side. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19, på telefon 70202266, hvis der er andet, du vil vende.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx125