Spørgsmål:
Hej Mit spørgesmål handler om at jeg fik mens november og har haft det tre gange Men du er den 65 dage forsinketttt!? Jeg er bange for det et farligt Men min søster på 14 fik det samme alder som mig, havde det en gang og ikke siden. Men det er en længere historie og hun har været til lægen med det Men hun fik at vide at hun måske havde lidt for meget mandehormon. Jeg tænker derfor at jeg må have det samme jeg har sagt til min mor men hun siger bare jeg skal vente jeg er bare ikke sikker Men hvad er for meget mandehormon og gør det man ikke får sin menstruation!! Pls hjælppp

Svar:
Hej! Det er helt almindeligt at menstruationen kan være svingende de første par år efter, man har fået sin første menstruation. Det er altså ikke noget, der er farligt, hvis der går lang tid mellem. Du kan evt. læse lidt mere om menstruation her på Sexlinien.dk.
Det er hormonet østrogen, der gør at en pigekrop udvikler sig fysisk og hun begynder at have menstruation. I puberteten producerer kroppen rigtig meget hormon, både østrogen og  testosteron (det du kalder for mandehormon), men produktionen kan også svinge meget op og ned - det er bl.a. en af grundene til at teenageres humør kan være svingende, men også at menstruationen kan være uregelmæssig.
Vi kan ikke svare på, om det er det samme som din søster.
Vi håber, at svaret hjalp dig. Du kan stille flere spørgsmål til os i brevkassen eller på chatten eller i telefonen på hverdage mellem kl. 15 og kl. 19.
Hilsen Sexlinien, XX7.
Pige/Kvinde på _ år