Spørgsmål:
Min kæreste og jeg har været sammen i 1/2 år og har derfor stadig ofte sex. Han er 26 år og jeg er 25år Problemet er at han hverken får orgasme eller sædafgang under sex. Der er ingen problem med rejsning og han kan holde i timevis hvis det skulle være. Han fortæller mig han kun har prøvet at få udløsning/orgasme 1 gang i et tidligere forhold. Han kan dog sagtens få orgasme og udløsning når han onanere. Han siger det ikke er et problem for ham og at han stadig nyder det hele. Men det går ud over min selvtillid.. tankemylder: “tænder han ikke på mig” osv. Han har diabetes og få medicin der efter. Han fik diabetes da han var 10år.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Det er helt normalt at få tankemylder og blive usikker, hvis ens partner har svært ved at komme. Samtidig er det noget, som ofte bliver bedre, hvis man taler med sin partner om det. Derfor vil vi råde dig til, at du deler dine tanker og følelser med din kæreste. Du kan sige det uden at kritisere ham og i stedet fokusere på det, som du synes er svært og de tanker, der fylder i dig.
Du beskriver, at din kæreste har diabetes, hvilket godt kan påvirke hans evne til at komme. Hvis det skyldes diabetes, vil vi anbefale, at I taler med din kærestes læge om problemet.
Samtidig nævner du dog, at han sagtens kan komme, når han selv onanerer. Det indikerer, at han muligvis bruger en metode til at onanere, som fungerer rigtig godt for ham. Derfor kan du spørge ham, om han vil lære dig, hvad han gør, eller om du må se med, mens han gør det. Så kan du bruge metoden på ham fremover, når I har sex.
Det er også muligt, at han har svært ved at komme, fordi han ser meget porno. Hvis man vænner sig til kun at komme, når man ser porno, kan man godt få besvær med at få udløsning under sex. Vi ved jo ikke, om det er tilfældet for din kæreste, men det er noget, som du kan være opmærksom på. Hvis det er tilfældet for din kæreste, så kan du tale med ham om at tage en pause fra at onanere til porno.
Til sidst er det vigtigt at være bevidst om, at din kæreste måske føler et præstationspres for at kunne komme, når I har sex. Jo mere I fokuserer på, at han skal kunne komme, des større bliver presset, og så er det svært at komme. Hvis du tænker, at det er tilfældet, er det mest hjælpsomt at fjerne fokus fra orgasmen og i stedet fokusere på selve samlejet. Sex behøver ikke at munde ud i en orgasme for at være godt. Her kan det hjælpe at fokusere på, at selve processen skal være dejlig, sjov og legende frem for målet om, at han skal komme.
Vi håber, at du fik hjælp til dine spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner,
Sexlinien