Spørgsmål:
Hejjj, jeg er en pige på 18, har det problem, at når jeg har sex gør det vildt ondt uanset, hvor afslappet og våd jeg er, og begynder og bløde næsten hver gang. Det gør lidt, at jeg mister lysten til at have sex fordi jeg er bange for at det gør ondt og bløder. Ved ikke om det er normalt eller om man kan gøre noget ved det? Ved bare det er super nederen.

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål!
Det er normalt, at penetrerende sex kan gøre lidt ondt, hvis man ikke er våd nok eller hvis man bevidst, eller ubevidst, spænder op i musklerne omkring skedeåbningen. Men når du skriver, at det gør vildt ondt og bløder, uanset at du er våd og afslappet, så lyder det ikke rart, og sådan skal det ikke være, at have sex. Blødning eller smerter ved sex kan nogle gange opstå, hvis man har meget voldsomt samleje. Så kan det hjælpe, at gå meget roligt frem med f.eks. oralsex og berøring uden på skeden og langsomt starte med én finger indeni, før man gør andet.
Men grundlæggende lyder det som om, at det kunne være en god idé, at ringe til din læge og få en tid. Lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad grunden til smerten og blødningen er. Det kan også være, at lægen henviser dig til en gynækolog, som kan undersøge dig. Nogle kan have smerter ved samleje eller sex af andre grunde, fordi de lider af vulvodyni eller en underlivsinfektion. Det kan lægen, hjælpe dig med at finde frem til.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive på chatten eller ringe herind på 70 20 22 66 hverdage ml 15-19.