Spørgsmål:
Jeg er næsten lige startet på p-piller. Da min menstruation stoppede, fik jeg den 3 dage efter igen.. jeg ved dog ikke om dette skylder bivirkningerne som pletblødning/ eller kraftig blødning. Hvor længe varer denne bivirkning ift. plet/ kraftig blødning? Er det bare en helt normal bivirkning som varer ca. ligeså mange dage som ens almindelige menstruation?

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
På p-piller, er det meget normalt at opleve bivirkninger i opstartsfasen. Her er pletblødning en meget almindelig bivirkning, og derfor vil det højst sandsynligt snart gå over igen. Er man derimod på mini-piller, vil nogle kvinder opleve at pletblødningen aldrig rigtig stopper, og derfor vil det her være en god idé at overveje en anden præventionsform. Pletblødning er ikke farligt, da man taber så ultra lidt blod, at det ikke har nogen indvirkning på ens sundhedstilstand, men det kan stadig være til store gene og irritation, for dem der oplever det. Det er forskelligt fra person til person, hvor længe pletblødningen varer, men generelt bør de ikke varer længere end en 3 måneders tid, før vi vil foreslå at man kigger på en anden præventionsform, der passer bedre til ens krop.
Vi håber at du har fået svar på dit spørgsmål - hvis ikke, eller hvis du har i tvivl om noget, er du mere end velkommen til at skrive igen.
Du kan også kontakte os på chat eller vores telefonlinje. Vores nummer er: 70 20 22 66. Vi har åbent på alle hverdage fra 15-19
Bedste hilsner Sexlinien