Spørgsmål:
hvis jeg har sex med en dreng, og jeg aldrig har haft det før, mister jeg så, min mødom også selvom han har kondom på? og hvis min mødom springer kommer der så blod?

Svar:
Hej. Tak for dit spørgsmål.
Hos piger og kvinder er mødommen en tynd og elastisk slimhindefold, der sidder som en krans ved indgangen til skeden
Folden er medfødt og bliver mere elastisk og fleksibel i puberteten.
Det er udbredt at tro, at mødommen springer, når en pige har samleje i skeden første gang, men det gør den ikke.
Hos mange piger gør det hverken ondt eller bløder.
Sex i skeden kan godt gøre, at en pige eller en kvinde bløder bagefter, fx fordi hun har fået en rift i slimhinden. Det kan ske selvom hun har haft samleje i skeden mange gange før, dette er ikke farligt.
Men det kan også være at der intet sker, fordi mødommen er elastisk eller meget tynd.
De fleste piger/kvinder har slimhindefolden hele livet.
Mange tror også, at det er mødommen, der gør ondt, hvis det gør ondt første gang, men i de fleste tilfælde gør det ondt, fordi pigen spænder i de muskler, der omgiver skeden.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål
Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på hverdage mellem 15-19
Mvh Sexlinien