Spørgsmål:
Halløj Jeg er en pige på 16 år og var sammen med min ex i går. Jeg er på min mens og ud i det blå begynder vi at have sammenleg. Og den ene gang cummede han ikke i mig men næste dag (i dag) lagde han op til vi skulle have sex igen. Jeg var med på den men den her gang cummer han også i mig, uden at tænke over det tar jeg bare en tampon I og så ikke tænker mere over det. Men nu her om aften kan jeg godt fornemme jeg har en ubeskrivelig kvalme. Jeg er bange for det kunne være at jeg er gravid.

Svar:
Hej pige på 16 år, tak for at skrive ind.
Hvis I har haft sex prævention, er der en risiko for at du kan blive gravid ja. Det er derfor en god idé at tage nødprøvention (fortrydelsespille), for at undgå graviditet. HVis du når at se og købe pille i dag, kan du muligvis tage pillen Norlevo, som skal tages hurtigst muligt indenfor 72 timer. Ellers kan du tage pillen, Ellaone som skal tages hurtigst muligt indenfor 120 timer. De virker dog kun, hvis det er før din ægløsning. Er du det mindste i tvivl om du har haft ægløsning eller ej, er det altid en god idé at tage nødprøvention. Du kan købe pillerne på apoteket.
Når der er gået tre uger, eller hvis du ikke bløder på den første dag, du skulle have haft menstruation, så kan du tage en graviditetstest for at være sikker på, at du ikke er gravid. Det er urealitstisk, at du skulle kunne mærke nogle symptomer på graviditet allerede nu. Nogle gange kan man komme til at forveksle symptomerne med ens menstruation, der er på vej? Nogle gange kan frygten om graviditet også give symptomer.
Vi vil ønske dig held og lykke med det!
Du er altid velkommen til at skrive herind igen, hvis det skulle blive nødvendigt. Du kan også kontakte os på telefon 70 20 22 66 eller chat, som er åben mandag-fredag kl. 15-19.
XX-121