Spørgsmål:
Jeg skal have p-sprøjten her om en dags tid min søster har også fået den og hendes menstruation er forsvundet fuldstændig hvilke er derfor jeg spurgte om jeg måtte få den men jeg ser alt det her med bivirkninger osv at jeg bliver lidt bekymret om jeg faktisk skal tage den eller lade vær for mine mens kramper er psykopat kramper og jeg bløder som et svin

Svar:
Hej og tak for din henvendelse!
Det lyder ikke rart at få sådan nogle enorme menstruationskramper, og vi kan godt forstå, at du gerne vil gøre noget for at komme af med dem.
Det er helt rigtigt, at p-sprøjten hos nogle får menstruationen til at gå væk - og den vil for nogle måske også kunne gøre en ende på menstruationskramperne og den kraftige blødning.
Men ud fra det du har skrevet omkring din bekymring for bivirkningerne, tænker vi dog, at p-sprøjten ikke nødvendigvis er det rette middel for dig. Det tænker vi af flere grunde.
For det første er der ingen garanti for, at p-sprøjten faktisk fjerner din menstruation, selvom den har gjort det hos din søster. Det er faktisk kun én ud af fem, der stopper med at have menstruation, når de får p-sprøjten. En anden ulempe ved p-sprøjten er, at man ikke kan stoppe igen, hvis man ikke synes det fungerer for én. P-sprøjten virker i tre måneder fra, at man har fået den. Hvis det, som du gerne vil have hjælp til, er at mindske eller fjerne kramperne og den kraftige blødning, så er p-sprøjte ikke det oplagte.
Vi vil derfor råde dig til at tage til lægen og forklare, at dit problem drejer sig om mesntruationskramper. Umiddelbart virker p-piller som en bedre løsning for dig. Man kan nemlig vælge at tage p-piller uden pause, sådan at man stopper med at have menstruation, og så kan man også stoppe med p-pillerne, hvis man ikke føler, at det er en god løsning. Hvis du allerede har fået p-sprøjten, når du modtager det her svar, så er det ikke en katastrofe. Som sagt virker den jo bare i tre måneder, og så stopper virkningen igen. Og så kan du jo på det tidspunkt vurdere, om det har fungeret godt for dig.
Men under alle omstændigheder vil vi råde dig til at tale med din læge om, hvad der er den bedste løsning for dig. Typisk får man p-sprøjten, fordi man ikke kan bruge andre former for beskyttelse. Så hvis du kun skal have den fordi din søster har fået den, er det måske en ærgerlig grund.
Vi håber at det har været svar på dit spørgsmål. Hvis du gerne vil vide mere eller stille uddybende spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140