Spørgsmål:
Hej Jeg har for nyligt haft sex med min kæreste for første gang. Vi brugte kondom, så alting burde være fint, men alligevel er jeg helt vildt bange for at være gravid. Er der noget jeg kan gøre for at dulme nerverne? Eller nogle tegn jeg skal være opmærksom på? Det påvirker mig meget psykisk. Ud over det, så brugte han sine hænder til at “styre” pikken med, så den kunne komme ind i mig. Er det normalt?

Svar:
Hej, tak for din henvendelse.
For mange fylder tanken om en uønsket graviditet rigtig meget, også selvom man har gjort alt det rigtige for at undgå det. Vi kan ikke tage bekymringen fra dig, men et godt råd kan være, at du taler med din kæreste eller en ven om hvordan du har det. Tankerne kan fylde enormt meget, og det kan ofte være en trøst, at tale med en anden om dem.
Du skal selvfølgelig være opmærksom på, om du får din menstruation. For nogen giver det ro i sindet at tage en graviditetstest en gang i mellem, bare for at være helt sikre på, at de ikke er gravide. Derudover kan du og din kæreste holde øje med, om kondomet er intakt efter I har haft sex. Hvis det ikke er det, kan det være en god ide at bruge nødprævention (fortrydelsespille).
Med tiden bliver du forhåbentlig mere fortrolig med at have sex og bruge kondom, og så fylder tankerne forhåbentlig ikke så meget. Kondom er en god præventionsform, når man bruger det rigtigt. Hvis tankerne om en uønsket graviditet fortsat fylder meget for dig, kan du overveje, om du skal bruge en anden præventionsform. Det kan du læse meget mere om på vores hjemmeside
For nogen kan det være en hjælp til at kontrollere tankerne, hvis de ved noget om abort. Hvis en eventuelt uønsket graviditet skulle forekomme, kan det for nogen være rart at vide, hvilke handlemuligheder de har. For andre, er denne viden irrelevant eller grænseoverskridende. Du kan overveje, om det ville give dig ro, at få mere viden om abort .
For at besvare dit andet spørgsmål, så er det helt normalt, at bruge hænderne til at styre pikken ind i skeden. Du kan også selv tage fat om hans pik og styre den ind, hvis det er okay med din kæreste.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skive igen eller kontakt os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15.00 – 19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinjen