Spørgsmål:
Hej, Jeg er en pige på 19, og jeg har fået sat en hormonspiral op for 5 dage siden. Jeg har fået at vide, at man ikke skal have samleje, bruge tampon, gå i karbad, osv., de første syv dage, for at undgå at få underlivsbetændelse. Da der var gået 3 dage efter opsættelsen onaneret jeg og fik orgasme (ved klitoris, stak ikke noget op), og jeg er nu i tvivl, om der nu er risiko for at jeg har fået underlivsbetændelse eller om det i det hele taget var en dårlig ide, at jeg ornanerede, når jeg lige har fået sat den op?

Svar:
Hej med dig, og tusinde mange tak for dit spørgsmål!
Du må gerne onanere ved at stimulere klitoris, også selvom at du lige har fået sat en spiral op. Som du også selv påpeger, så har du ikke haft noget oppe i skeden, og derfor er der ingen skade sket ved at du har onaneret på den måde du har. Grunden til at man skal være påpasselig med badning, tampon og samleje er, at efter spiralopsætningen, er der blevet åbnet mere op til livmoderen, og der er er derfor en større risiko for infektion. Du har altså ingen grund til bekymring. :-)
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er: 70 20 22 66
De bedste hilsener Sexlinien