Spørgsmål:
Har nu oplevet et par gange, at efter jeg har onaneret, eller får orgasme, så er jeg begyndt at bløde og det render ud, men der kun sådan lige omkring en spsk blod og så er det ellers holdt op igen efter 2 sek. Men jeg forstår det ikke, har spiral og har ikke haft min mens i godt og vel 6 måneder, har dog pletblødt et par gange, og det ikke fordi jeg stikker noget op når jeg onanere (klitoris). Så forstår ikke hvorfor jeg bløder når jeg får orgasme? (Og det er overhoveder ikke som pletblødning, det er meget som kommer ud på en gang, ligesom hvis man springer en bums)

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål!
Vi kan godt forstå at du undrer dig over, hvorfor det bløder på den måde, når du onanerer, og får orgasme. Du skriver, at du bruger spiral, og ikke har haft menstruation siden du fik den sat op.
Når du bruger hormonspiral (det gør de fleste med spiral), så forhindrer hormonet slimhinden i at blive tykkere som den ellers plejer i løbet af din cyklus. I en cyklus uden hormonspiral vil slimhinden tilsidst blive afstødt og det er grunden til menstruationsblødningen. Måske kan de blødninger, du oplever nu, skyldes at slimhinden trods spiral vokser lidt hele tiden. Bare meget langsommere end normalt. Når du så ikke har haft menstruation længe, bliver slimhinden en smule ustabil og kan give blødninger, fx. når du får orgasme, hvor livmoren tit trækker sig rytmiske sammen, mens orgasmen sker.
Uanset årsag er det nok en god idé, at du kommer til lægen, så I kan finde ud af hvad det skyldes. Og selvfølgelig så I kan få ordnet det, så du ikke bløder når du får orgasme!
Vi håber det var svar på dit spørgsmål, og at det ordner sig! Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00 og 19:00. Hilsen Sexlinien. xx143