Spørgsmål:
Jeg er en non binær med x og y kromosomer. Jeg går ofte klædt med make up og en blanding af mandetøj og kvindetøj. Mit kønsudtryk er som en feminin person. Vil i fortælle lidt om TERF og Transfobi? Hvordan skal jeg reagere på det? Hvad vil være en god strategi når jeg møder folk der hader og prøver at dæmoniserer mig fordi jeg bare er mig?

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål!
Det er godt at du netop nævner, at du jo bare er dig, og at du er bevidst om, at du har lov til at være til, uden at skulle leve med andre folks uforstående og hadefulde kommentarer. Hos Sex og Samfund er en af vores kerneværdier, at man skal have ret til selv at bestemme over egen krop, og udleve sit køn og sin seksualitet som man selv ønsker det. Vi vil først og fremmest anbefale at du kontakter organisationen LGBTQ+ Danmark. De har en mere specialiseret viden, vedrørende relevante begreber, diskrimination og kønsudtryk.
Her er et par korte forklaringer på TERF og Transforbi:
Transfobi: Man kan tale om både individuel og strukturel transfobi. Transfobi begået af individer mod andre individer kan inkluderer brug af vold (både fysisk, psykisk, verbal, seksuel osv.) Det kan være en afsky, et had, eller simpelthen en generelt frygt for transpersoner, eller en mistro og mistillid til at transkønnede mennesker og deres følelser rent faktisk må eksisterer og er reelle. Stukturel transfobi, kan f.eks. ses i form af manglende forebyggelse når det gælder diskrimination. Det kan handle om at transpersoner ikke har de samme rettigheder som cis-kønnede, eller at de ikke ser sig selv afspejlet i samfundet. At de ikke kan se sig selv repræsenteret og accepteret på lige fod med andre. Bemærk at dette selvfølgelig er en meget kort beskrivelse af hvad transfobi er.
TERF (Trans Exclusionary Radical Feminists): Er en betegnelse for feminister, der ikke anerkender transkvinder som ”rigtige kvinder”. De kan have en forståelse af, at kun hvis du er født og opdraget som ”kvinde” vil du kunne forstå de udfordringer, undertrykkelse og forskelsbehandlinger kvinder udsættes for fra vugge til grav. Disse holdninger kan være ekstremt sårende og ødelæggende for transkvinder at skulle udsættes for, da hele deres eksistensberettelse som kvinder i TERF miljøet ikke er til stede.
Du er på ingen måde forpligtet til at forklare, eller diskutere dit kønsudtryk med andre. Verden vil altid være fuld af uenigheder, hvor folk har forskellige holdninger til hinanden og samfundet. Det er ikke det der er problemet -problemet opstår når bestemte grupper eller individer, går ind og dikterer hvordan de synes andre skal være, eller hvordan det rigtige liv skal leves, og diskriminerer dem på baggrund af dette. Ønskescenariet ville jo være at du på ingen måde ville få brug for strategier til at tackle andre menneskers nedladende kommentarer. Her er et par forslag, som du kan plukke lidt fra hvis det giver mening for lige netop dig. Vi tænker nemlig at det er lidt vanskeligt at foreslå helt konkrete strategier, da der nok ikke findes nogle strategier der altid vil fungerer i alle situationer. Her kommer et par forslag:
1) Du kan fortælle at du ikke skylder dem nogen som helst forklaring på hvorfor du er som du er. At de skal acceptere dig som menneske, selvom at de ikke kan forstå dig.
2) Det er kriminelt, hvis du bliver diskrimineret eller udsat for hadforbrydelser på baggrund af din kønsidentitet og seksualitet. Hvis nogen udsætter dig for hadfulde kommentarer, så kan du påpege det. At det er en kriminel handling.
3) Hvis du oplever at det sker i en organisation, på en arbejdsplads, eller f.eks. på en restaurant eller en bar. Så kan du påpege dette over for ledelsen, da de også har et ansvar for at skabe et inkluderende og antidiskriminerende miljø. Dette kan også være en reminder til dig selv om, at det er et samfundsmæssigt ansvar at DU bliver beskyttet og passet på.
Det ville naturligvis være ideelt, at du ikke kom i de her situationer. At du aldrig burde skulle forsvare dit kønsudtryk og kønsidentitet.
Vi håber at du har fået noget ud af svaret, og du er naturligvis meget velkommen til at skrive igen. Du kan også chatte med os, eller ringe på tlf: 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
De bedste hilsner Sexlinien