Spørgsmål:
Jeg har aldrig haft en orgasme. Vil så gerne kunne komme, men det sker bare ikke, ligemeget hvad jeg prøver. Massere ting jeg gør selv eller med partner føles super rart, men det ender aldrig med orgasme. Har prøvet med dildo og vibrator. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål.
Der er mange unge der oplever, at det kan være svært at få orgasmer, og det kan der være forskellige årsager til. De mest almindelige er stress, træthed, alkohol eller en psykisk blokering. Det kan eksempelvis være, hvis man ikke slapper helt af, ikke føler sig tryg i situationen eller hvis man føler præstationspres for at skulle leve op til, hvordan man skal ”være” i den seksuelle situation. Måske der er noget at det du kan genkende?
Selvom orgasmer er dejlige, så er det også vigtigt at understrege, at al sex ikke behøver at handle om at få orgasme, men også bare om at vise lyst til hinanden og have det dejligt sammen. Det gælder også når man har sex med sig selv, at det også bare kan være rart og sundt at røre ved sig selv uden at det handler om orgasmen. Nogle gange kan det faktisk være en hjælp at forsøge at fokusere på noget andet end at få en orgasme – og så kan det være det kommer helt af sig selv på et tidspunkt.
Du skriver, at du onanerer, og at du har prøvet både med vibrator og dildo. Det er lidt uklart for os, om du stimulerer klitoris eller kun i og omkring skeden. Klitorisorgasme er den mest almindelige form for orgasme for kvinder og personer med en skede, og klitoris er ét af de mest følsomme steder på kroppen. Mange personer med en skede har svært ved at få en orgasme udelukkende ved sex i skeden. Du eller din partner kan prøve at stimulere klitoris, kønslæber, skedeåbningen eller området omkring anus samtidig. De er nemlig alle meget følsomme steder på kroppen.
Mange unge finder efterhånden ud af, hvordan de kan få orgasme, men fortsætter problemet med ikke at få orgasme, når du forsøger det, kan du tale med din læge eller en sexolog for at prøve at finde ud af grunden til den manglende orgasme og eventuelt få vejledning i at opnå det.
Vi håber, at du har fået svar på dit spørgsmål! Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på telefon 70 20 22 66 eller på chat alle hverdage mellem 15:00 og 19:00.
Hilsen Sexlinien. xx143