Spørgsmål:
Hej. Jeg har haft spiral siden september 2021 og har det seneste halve år kun haft pletblødninger ca. en gang om måneden. Udover at min menstruation denne gang var forsinket, kom blødningerne under sex og var meget voldsommere end de plejer. Jeg har nu blødt i 4 dage i samme mængde som før jeg fik spiral. Kan min spiral have rykket sig eller er det normalt?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Vi vil anbefale at du snakker med din læge, når du oplever ændring i din blødning på spiral. Måske er det fordi din spiral har rykket sig, måske skyldes det noget andet eller tredje. Det vil din læge kunne rådgive dig bedre i.
Det er forskelligt fra person til person, om man bløder, når man har spiral. Og i så fald - hvor meget. Det gængse billede på hormonspiral er, at ens blødninger bliver svagere - og hos nogen udebliver helt. På kobberspiral er det helt almindeligt at opleve hyppigere og kraftigere blødninger.
Vi håber at du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers kan du skrive ind igen. Du kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19. XX105