Spørgsmål:
hej jeg har taget p piller i mange år cirka 4 og jeg tager dem så jeg bløder 4 gange om året,.for en måned tids siden , har jeg lagt mit liv om med sund kost og meget styrketræning og cardio træning .plus jeg allerede har tabt mig 7 kg. nu er jeg så begyndt at bløde midt i en p pille pakke dog ikke voldsomt .men der kommer blod i næsten en uge nu !!!!! kan jeg ha fået kræft er meget nervøs. PS jeg er jomfru

Svar:
Hej! Du skal ikke være nervøs for kræft, da p-piller faktisk har en lille forebyggende effekt på kræft i underlivet. Og især ikke, hvis du har fået hpv-vaccinen. Forklaringen på din blødning skal nok snarere findes i omlægningen af dit liv, men i sammenhæng med den måde, du tager p-pillerne på, hvor du nøjes med en blødningspause hver tredje måned.
Hormonet i dine p-piller påvirker blandt andet slimhinden i din livmor (udover at det standser din ægløsning). Det er muligt at din træning og kostomlægning stresser din krop som så reagerer ved at livmorens slimhinde lettere kommer til at bløde. Det betyder dog ikke, at din beskyttelse mod graviditet er nedsat.
Du kan forsøge enten at bløde hver anden måned i stedet for hver tredje, hvilket vil mindske risikoen for blødninger mellem blødningspauserne. Du kan også vælge at afbryde et blisterark og hold en blødningspause på mellem 3-7 dage (max. 7), hvis du begynder at bløde midt i blisterark nr. 2 eller 3. Du skal dog som minimum have taget et fuldt blisteark med p-piller efter en blødningspause for at være beskyttet mod at blive gravid.
På grund af blødningen, kan det evt. være en god idé lige at tale med lægen for at udelukke andre grunde til den.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen her på brevkassen - men du kan også chatte eller ringe på alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7