Spørgsmål:
Jeg var sammen med en fyr, hvor kondomet faldt af, og jeg spurgte ham bagefter om han var blevet tjekket og han sagde ja og han havde intet. Så om morgenen havde vi sex igen og der lagde jeg mærke til lyse “vorter?”. En på hver af han testikler, de var ca. 0,5-1cm store hver. Ikke ømme. Hvad kan det være? Jeg spurgte ham igen om han var sikker på at han ikke havde noget..og han svaret ja, det havde han ikke.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Det kan være helt almindelige talgknopper, som er helt ufarlige og faktisk har en gavnlig funktion på kroppen, og de smitter ikke. Du kan læse mere om talgknopper her.
Det kan også være kondylomer/kønsvorter, som kommer af HPV-virus 6 eller 11. Kondylomer smitter gennem kontakt mellem slimhinder på kønsorganer, endetarm eller i mindre grad i munden. Eller ved kontakt til huden omkring en slimhinde. Du kan altså blive smittet gennem sex med pikken, i skeden, munden og endetarmen. Det kan ikke udelukkes, at du også kan blive smittet, hvis du selv eller en sexpartner først rører ved et smittet område og bagefter rører ved fx et af dine kønsorganer.
Får du synlige kønsvorter, er du typisk smittet 2-3 måneder før, men det kan variere fra tre uger til otte måneder før. Du kan også godt have hpv-virus 6 og 11 uden at udvikle synlige vorter.
Mange unge er idag beskyttet mod kønsvorter, fordi børn og unge mellem 12-18 år tilbydes gratis hpv-vaccination. Tit med en type HPV-vaccine som også beskytter mod kønsvorter.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Hvis ikke, kan du skrive ind igen. Du kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19. XX105