Spørgsmål:
Hej. Jeg har fået lagt en hormonspiral for nogle dage siden d. 27. juli. Det var ca en dag eller to efter at jeg var stoppet helt med at bløde efter min menstruation. Jeg kan ikke huske, hvor mange dage min læge sagde der skulle gå, før min spiral beskytter mod ubeskyttet sex og nu er jeg bange for, at jeg kan risikere at blive gravid. I dag har jeg haft sex, og jeg er bange for, at den ikke beskytter endnu (6 dage efter). Mange steder på nettet står der, at spiraler virker med det samme, men et enkelt sted står der, at det omhandler hvornår man har fået den lagt (dvs jeg ikke er beskyttet i de første 7 dage, efter den er blevet lagt op). Kan jeg være blevet gravid nu? mvh

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
En hormonspiral virker lige så snart, den er lagt op. Du er derfor beskyttet mod uønsket graviditet med en sikkerhed på mere end 99 %, hvis spiralen sidder korrekt, hvilket den gør i langt de fleste tilfælde. At du har haft sex 6 dage efter spiralen er lagt op, er derfor ikke bekymrende for graviditet. Du er beskyttet af din spiral på daværende og nuværende tidspunkt, og kan derfor ikke blive gravid. Hvis du er det mindste i tvivl om, om din spiral sidder som den skal, så kan du altid få det tjekket hos egen læge eller gynækolog.
Vi håber, at svaret her er en hjælp for dig. Hvis ikke, så kan du skrive ind igen. Du kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19. XX105