Spørgsmål:
Hej Min kæreste har for 5 dage siden fået opsat en hormon spiral. Hun har haft en smule plet blødning hist og her, men i dag har vi haft sex, og er nu i tvivl om det kunne være farligt? Hvad gør vi?

Svar:
Hej. Tak for dit spørgsmål.
Efter man får sat en hormonspiral op, kan man i et par uger føle små sammentrækninger i livmoderen. Der kan også komme pletblødninger de første 4-6 måneder efter opsætningen. Det er helt normalt og ikke farligt. Det er heller ikke farligt at have sex lige efter, at man har fået sat en spiral op. Så der er ikke noget i forbindelse med hormonspiralen, der forhindrer jer I at have sex.
Hvis din kæreste oplever, at spiralen ikke fungerer som den skal, er det altid bedst at opsøge egen læge. Om ikke andet for at udelukke, at der ikke er noget galt.
Hvis I vil læse mere information om hormonspiral, kan I finde det her.
Vi håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe herind igen på telefon 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien, xx133.