Spørgsmål:
Kære sexlinien, jeg har brug for råd! Jeg ved ikke om i kan svare på det her, men nu prøver jeg alligevel. Jeg har nemlig det kæmpe problem, at jeg ikke ved hvad jeg vil. Det føles så mærkeligt, som om jeg slet ikke kender mig selv. Jeg ved aldrig, om jeg har lyst til den gældende ting, eller om jeg bare "tricker" mig selv til at tro jeg vil det. Enten på grund af følelsen af, at jeg burde have lyst, eller at jeg gerne vil have at jeg har lyst til det. Det føles som om jeg ikke kan tro mine egne følelser og lyster. Det gælder alt fra sexuelle lyster og tiltrækning til hobbyer og meninger om diverse ting dagligdagen. Jeg bruger altså ordene "det ved jeg ikke" rigtig meget.... Og jeg kan ikke engang teste det for jeg ved aldrig om jeg er oprigtig overfor mig selv, eller bare "tricker" mig selv til at tro at jeg føler eller lyster noget. Jeg kan også mærke at jeg ikke kun har de her "trust issues" overfor mig selv, men også overfor andre. Finder jeg en fyr, kan jeg altid finde et eller andet ved ham som jeg bruger som grund til ikke at være interesseret i ham. Jeg tror der er fordi jeg ved hvor naiv jeg er og vil ikke udsætte mig selv for at blive såret, da jeg ved hvor let det sker - jeg får tit tvangstanker fordi jeg oversænker og overanalyserer menneskerne omkring mig så meget. Håber i kan hjælpe, kh en meget forvirret pige.

Svar:
Hej!
Tak for din besked.
Det kan være helt vildt forvirrende at være ung, og derfor kan det også være helt vildt svært at finde ud af, hvad man har lyst til. Vi møder mange i rådgivningen, som har de samme udfordringer som dig, så du er ikke alene med de tanker
Det kan være, at du skal øve dig i at blive bedre til at mærke efter, hvad du har lyst til. Det er ikke altid helt nemt. Men hvis man øver sig i det, så kan det være, at man bliver bedre. Du kan også prøve at stoppe op, når du laver noget og mærke efter, om du synes du har det sjovt eller godt med det. På den måde kan det måske være nemmere at lære at mærke efter, hvad du har lyst til.
I forhold til fyre, så kan det også være svært. Jeg tror langt de fleste vil kunne pege på noget i deres partner, som de ikke er så vilde med. Det er helt normalt. Derfor kan man stadig have det rigtig godt sammen.
Måske det kunne være en idé at dele nogle af dine tanker med en anden? Måske du har en god veninde, søster eller forælder, som du føler dig tryg ved at tale med? Du kan også få anonyme samtaler i Headspace. Det er gratis, og de ligger spredt over hele landet.
Vi håber, at det var svar nok på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe ind til os på 70202266. Vi har åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Hilsen
Sexlinien