Spørgsmål:
Hej med jer Jeg er på en antibiotikakur, og i den forbindelse får jeg ofte bivirkningen skedesvamp. Mit spørgsmål er, om jeg stadig kan dyrke sex med kondom, selv om jeg har svamp? Risikerer jeg at smitte min partner, selv hvis vi bruger kondom?

Svar:
Hej med dig!
- Og mange tak for dit spørgsmål.
Det er en god idé at bruge kondom. Sundhed.dk oplyser at skedesvamp som regel ikke smitter. Det kan ske at en skede smitter en pik med svamp. Mens det er usansynligt at en pik med svamp, smitter en skede.
Sundhed.dk om skedesvamp - klik hér.
Skedesvamp er ikke særlig smitsom, og kondomet vil kunne holde pikken afskærmet fra svampesporene. Den fyr du er sammen med kan jo også lige skylle pikken og fingrene, efter kondomet er taget af. Der er meget lille risiko for at smitte en partner, selv uden kondom.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109