Spørgsmål:
Kære Brevkasse, Mit første spørgsmål går på, om det er umuligt at blive gravid, når man ikke menstruerer? Jeg har ikke haft min menstruation i flere år (min gynækolog grundede det med at jeg er undervægtig, hvilket jeg er (vejer 50 kg og 170 cm)), men har egentlig altid bare "nydt" ikke at have den. Jeg har dog ofte sex uden kondom, og med min faste sexpartner bruger vi bare "trække ud-metoden". Da jeg ikke kan tjekke om jeg er blevet gravid gennem udebleven menstruation, er jeg altid lidt bekymret og har taget en fortrydelsespille, hvis han er usikker på om han er kommet inde i mig. Men nu har jeg gået og tænkt, om det mon overhovedet er muligt at blive gravid, når nu jeg alligevel ikke får nogen ægløsning? I forlængelse heraf, er mit andet spørgsmål om det er decideret farligt ikke at få sin menstruation? Og vil det evt. hjælpe hvis jeg spiser mere fedtholdigt, så østrogen har mere mulighed for at blive lavet inde i fedtvævet? Og så lige et sidste spørgsmål. Jeg har aldrig fået taget en test for sexsygdomme. Men læste i en bog at det er meget normalt at have klamydia. Det undrede mig, og jeg har overvejet om man mon kan have klamydia uden nogle symptomer?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Menstruation sker som et resultat af, at man har haft ægløsning. Når din krop er stoppet med at menstruere betyder det, at du ikke længere får ægløsning. Hvis der ikke er en ægløsning, er der ikke noget æg at befrugte og derfor ingen graviditet. Risikoen ved at ”nyde” manglen på menstruation er dog, at hvis din krop en dag beslutter sig for at give en ægløsning alligevel, vil du først vide det når din menstruation kommer 14 dage efter.Hvis ægget bliver befrugtet inden din menstruation, ville du ikke få din menstruation alligevel, men du ville være gravid uden at vide det.
Manglen på menstruation er i sig selv ikke farlig, men kan det kan være et resultat af noget der skader kroppen. Eksempelvis stopper menstruation når man er undervægtig, fordi kroppen ikke får nok næring til at fungere optimalt. Hvis du allerede har haft dialog med din gynækolog omkring undervægtighed, kan du snakke med din læge om en diæt der passer dig bedst.
Der kan sagtens være risiko for, at du har klamydia uden symptomer. 75% af kvinder, der bliver smittet med klamydia, får ikke symptomer. Derfor kan det være en god ide at blive testet regulært. Du kan finde en liste over klinikker i Danmark her.
Vi håber at du kan bruge vores svar til noget. Hvis du har flere spørgsmål kan du skrive til os på chatten eller ringe på tlf.: 7020 2266
Hilsen Sexlinien XX120